Terwijl veel mensen nog steeds streven naar honderden Facebook ‘vrienden’ en duizenden Twitter volgers, kiezen andere social media gebruikers voor kleinschalige netwerken. Deze social media gebruikers hebben meer behoefte aan privacy, ergeren zich aan de grote hoeveelheid (non)informatie die gedeeld wordt of vinden het bijwerken van al die social media netwerken maar vermoeiend.
Met 1,2 miljard gebruikers op Facebook en 240 miljoen op Twitter, zijn deze netwerken nog steeds gigantisch, maar er is een interessante tegenontwikkeling gaande. De laatste tijd winnen de kleine social sharing en messaging tools (vaak mobiele apps) steeds meer terrein. In plaats van aan te sturen op zoveel mogelijk vrienden en volgers, moedigen deze diensten de gebruikers aan om persoonlijke boodschappen naar personen of kleine groepen te sturen.
6 op de 10 maakt zich zorgen over privacy
Vorig jaar gaven tieners bij het Pew Research Internet Project aan dat ze minder gecharmeerd waren van Facebook omdat ze ‘De toegenomen aanwezigheid van volwassenen, het overdreven delen van persoonlijke belevenissen en de hoeveelheid ‘drama’ maar niks vonden’. Maar niet alleen tieners raken uitgekeken op de grote sociale netwerken. Steeds meer mensen maken zich zorgen over de privacy. In Nederland wel 6 op de 10, concludeert Newcom op basis van het social media onderzoek 2014. Het onveilige gevoel van veel Nederlanders kwam duidelijk aan het licht toen Facebook What’s app overnam en vele gebruikers What’s app verlieten.
Kleine kring
Nieuwe apps richten zich op een kleinere kring, streven naar authenticiteit of zien de oplossing in anonimiteit. Op het netwerk Snapchat blijven foto’s bijvoorbeeld slechts enkele seconden zichtbaar. De foto app Path laat ‘maar’ 150 vrienden toe (in eerste instantie waren het er 50). De theorie voor de app was gebaseerd op onderzoek van Robin Dunbar, psycholoog en antropoloog aan de Universiteit van Oxford. Dunbar stelt dat onze hersenen de mogelijkheid hebben om 150 stabiele relaties aan te gaan. Zodra het boven die 150 komt worden de relaties oppervlakkig.
Anoniem
De app Secret maakt juist het anoniem posten van berichten mogelijk. ‘Denk met name aan gedachten of bekentenissen die je liever niet uitspreekt op Facebook, of nog meer openbaar, Twitter. Het schijnt vrij verslavend te zijn om intieme posts te lezen van vrienden, je realiserende dat het gedachtes, bekentenissen of daden zijn van mensen die je kent’, schrijft Johan Meulemans op Communicatie Online.
Nederlandse pionier
Ook de Nederlandse start-up Tiny Tale betreedt de wereld van de besloten netwerken met een app voor ouders die de foto’s van hun kinderen in kleine kring willen delen. Privacy en veiligheid zijn gewaarborgd en niet de hele wereld hoeft het te weten als je dochter voor het eerst op het potje heeft gepoept. Voor opa en oma is dit echter groot nieuws. Bedenker Merlijn Ackerstaff bant advertenties uit zijn app en houdt het contact met de gebruikers persoonlijk.
Data bij de users
Een ander nieuw netwerk is Omlet, ontwikkeld door de Stanford School of Engineering. Deze app claimt gebruikers te beschermen tegen het ter gelde maken van hun persoonlijk leven, door ze totale controle te geven over hun persoonlijke informatie. Omlet is een ‘distributed semantic file system’, dat betekent dat de dataopslag gedecentraliseerd plaatsvindt en niet onder controle van een netwerk staat. De data bestaat als een collectie van privebestanden, opgeslagen in de cloud opslagdienst van de verschillende leden en is makkelijk terug te halen. Ook MyAppollo slaat de data van de gebruikers niet op zijn eigen servers op. De data wordt versleuteld en verzonden naar een peer-to-peer netwerk om er zeker van te zijn dat de informatie niet door anderen opgepikt kan worden.
Itai Himelboim, professor in telecommunicatie aan de Universiteit van Georgia: ‘Sommige social media sites zijn zo groot geworden dat ze, ironisch genoeg, de sociale component missen. Je kunt geen relatie onderhouden met een paar dozijn vrienden, of dit nu online of offline is. Kleinere sociale netwerken, vooral die specifiek voor een interessegebied of vaardigheid zijn, kunnen een alternatief vormen waar gebruikers een beheersbaar sociaal netwerk kunnen creëren waar ze echt in interpersoonlijke relaties kunnen investeren.’
Grappig genoeg kondigde Facebook vandaag aan priveberichten echt prive te willen maken. Hoe dit er precies uit gaat zien en of dit ook in Nederland toegepast zal worden is nog afwachten.