05.01.2015
Automotive

Jeep Cherokee Trailhawk, SUV voor eigenwijze mannen en vrouwen

By: Henk de Hooge

BlogAutomotive

De Jeep Cherokee wordt net zo hard bejubeld als verafschuwd. Er is geen middenweg lijkt het, je vindt dit echt een prachtige Jeep (SUV) of je vindt hem oerlelijk. Daar zit niets tussenin. Maar geloof me, rijden met deze wagen geeft een heerlijk gevoel, de wagen doet echt iets met je!

Geen doorsnee SUV

De Jeep Cherokee is in geen enkel opzicht een doorsnee SUV, dit is buitenklasse, die vooral opvalt door z’n prestaties, rijmogelijkheden, comfort en uiterlijk. En laten we eerlijk zijn: hij past naadloos in de filosofie van het nieuwe moederbedrijf FCA Group ‘het ontwerpen van bijzondere auto’s’, waar ook Jeep en Fiat onderdeel van zijn. Bij het Fiat concern (FCA group) zijn ze wel gewend om out of the box te denken en komen ze bij hun ontwerpen uit op auto’s met soms extreme vormen en vooral met een verhaal. De Fiat Multipla als sprekende voorbeeld en in de Jeep-familie de nieuwe Jeep Renegade die niet bepaalt een alledaags design heeft en lijkt af te rekenen met al die windtunnelontwerpen. Zet daar dan weer de de nieuwe Fiat 500X tegenover en je gaat iets begrijpen van hun manier van denken.

Allemaal auto’s met een ziel en een eigen karakter en dat geldt zeker voor de Jeep Cherokee en al helemaal voor onze testauto. Achterop prijkt het fraaie logo van Trail Hawk, nou niet echt een ‘perfect match’ met ons vlakke polderlandschap maar het zegt wel dat deze Cherokee tot meer in staat is dan alleen maar een beetje door de modder rijden. Deze auto is gebouwd om z’n spierballen te laten zien zonder dat er concessies worden gedaan. Bij zo’n auto past geen aerodynamische en futuristisch uiterlijk maar is alles ontworpen op basis van functionaliteit. Misschien het meest bizarre feit over de Jeep Cherokee is dat volgens een oud bericht in de Wall Street Journal de 2014 Jeep Cherokee oorspronkelijk was ontworpen als een Alfa Romeo SUV.

_DSC6165
_DSC6165
_DSC6171
_DSC6171
_DSC6179
_DSC6179
_DSC6197
_DSC6197
SAM_0916
SAM_0916
SAM_0864
SAM_0864
Jeep_Cherokee_15
Jeep_Cherokee_15

De eerste test: ruig terrein

Eigenlijk vinden we deze Jeep om al het bovenstaande een prachtige en vooral stoere auto. De Cherokee is daarnaast ook nog eens in alle opzichten een zeer ruime SUV. Onze eerste kennismaking was afgelopen zomer al op het Experience Island van Gerard Rond in Hilvarenbeek. Dit is de plek waar je echt de off-road modes en mogelijkheden kunt testen. In Hilvarenbeek ging het niet om comfort en uitrustingsniveau maar vooral om wat je met je Jeep Cherokee kunt uithalen op ruig terrein en dat was pure fun.

Hier begrijp je pas wat Hill-assist werkelijk betekent. Het is even omschakelen in je hoofd als je heuvel-op alleen de blauwe lucht ziet en als je heuvel-af je stuur en gaspedaal overgeeft aan de techniek van je Cherokee Trailhawk. Schokkend ga je omlaag om onderaan het stijle heuveltje met een brede grijns de besturing weer over te nemen. Dat geldt eigenlijk bij alle ruw-terrein-oefeningen die je met deze auto kunt doen. Het is een extra dimensie aan het autorijden die uniek is. Het is ook het moment dat je verliefd wordt op dit soort auto’s. Jeep is een stoer merk voor mannen en vrouwen met ballen die geen concessies willen doen. De magic zit onder de motorkap, in de aandrijving en komt samen in een alleszeggende ronde knop.

20140417_152523
20140417_152523
20140417_153019
20140417_153019
20140417_153052
20140417_153052
20140417_153255
20140417_153255
20140417_155414
20140417_155414

Nu ruim 6 maanden later rijden we meer met dezelfde Trailhawk als reisgenoot. Dan ervaar je een andere dimensie van van deze Jeep Cherokee, die als een luxueus en rijk uitgevoerde SUV. De 3.2 liter V6 automaat rijdt als een zonnetje. Je ervaart op geen enkele wijze de 9-traps versnellingsbak. Onderin lijkt het alsof de versnellingen nauwelijks bestaan. Hard je gaspedaal indrukken bij de stoplichten is los van het nut niet iets wat past bij de auto. Het is gewoon een zware luxe bak die heerlijk is om in te rijden. Je ziet automobilisten denken, ”
wat voor auto is dit eigenlijk“?

Cherokee in de sneeuw

Dankzij koning winter kunnen we ook in de sneeuw met de Cherokee kennismaken. Het slimme ronde knopje heeft niet voor niets de modus ‘snow’. Onze Cherokee Trailhawk is niet uitgerust met sneeuwbanden maar zelfs op een harde verijsde ondergrond gedraagt hij zich voortreffelijk. Alleen in een paar iets te optimistisch genomen bochten drift de zware SUV zich er doorheen om na een seconde weer grip te krijgen met de witte ondergrond. Binnen in de auto heb je voor de koukleumen onder ons verwarmde voorstoelen. Wie ervan houdt zal er blij mee zijn. Een andere gadget is het verwarmde stuur wat je dankbaar beetpakt als je net het ijs van de ramen hebt weten af te krabben. Je merkt aan alles dat deze Jeep Cherokee gemaakt voor meer dan een gewone zomerse dag.

Jeep wil met de Cherokee de lat in zijn segment opnieuw hoger leggen met verbeterde rijdynamiek en handling, het legendarische vermogen als Jeep 4×4, een luxe interieur bomvol technologie en zuinige motoren. De wagen is extreem veilig, met een vijfsterren veiligheid rondom, waardoor de Cherokee als ‘best in class’ bij de Euro NCAP in de compacte off-road 4×4-categorie werd uitgeroepen. Het geeft aan dat Jeep er alles aan heeft gedaan om het comfort en uitrustingsniveau te maximaliseren.

De Cherokee is ook de eerste middenklasse SUV die de achterwielaandrijving uitschakelt, zodat er minder energie nodig is als de 4×4 capaciteiten niet noodzakelijk zijn en er aldus aanzienlijk minder brandstof verbruikt wordt. De uitschakeling van de aandrijving op de achteras schakelt onmerkbaar tussen twee- en vierwielaandrijving, zonder dat de je daar als chauffeur wat aan moet doen. Merken doe je het zeker niet!

IMG_4438
IMG_4438
IMG_4435
IMG_4435
IMG_4385
IMG_4385
IMG_4390
IMG_4390
Modus
Modus

Drie uitrustingsniveaus: Longitude, Limited en Trailhawk

De Jeep Cherokee heeft drie uitvoeringen: de Longitude, Limited en Trailhawk. De Jeep Cherokee Longitude, door Jeep benoemd als basismodel, heeft een omvangrijke standaarduitrusting:

  • 17-inch lichtmetalen velgen
  • parkeerhulp achter
  • 5-inch touchscreen Uconnect infotainment-systeem
  • audiosysteem met zes speakers
  • instrumentenpaneel met 3,5-inch TFT monochroom display
  • climate control
  • zesvoudig verstelbare bestuurdersstoel
  • stuurwiel/pookknop met leder bekleed

De Jeep Cherokee Limited heeft wat extra’s:

  • Nappa lederen bekleding
  • iets grotere 18-inch lichtmetalen velgen die ook wat beter bij deze SUV passen
  • Xenon-koplampen met automatische hoogteversnelling en koplampsproeiers
  • parkeerhulp voor en achter
  • 8,4-inch touchscreen Uconnect infotainment met navigatie
  • Alpine-audiosysteem met negen speakers
  • instrumentenpaneel met 7-inch kleurendisplay
  • achteruitrijcamera
  • elektrisch bedienbare achterklep
  • achtvoudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel

Speciaal voor de zakelijke markt heeft Jeep in de loop van 2014 de Cherokee Business Edition geïntroduceerd die is gebaseerd op de versies met vierwielaandrijving, 170 pk dieselmotor en de negentraps automatische transmissie.

Op de Jeep Cherokee Trailhawk, onze testauto en ook gelijk het duurste model vind je wat je bij een ‘echte Jeep’ verwacht met zaken als Jeep Active Drive II (hoge en lage gearing, Select-Speed-regeling, Hill Descent Control (HDC) en bodem beschermplaten aan de onderzijde van de carrosserie.

Jeep_Cherokee_Trailhawk_1
Jeep_Cherokee_Trailhawk_1

Het motorenpalet van de Jeep Cheroke bestaat uit een 2.0 liter Multijet II turbodiesel met 170 pk met een nieuwe automaat met negen versnellingen, die volgens Jeep voor het eerst toegepast wordt in het middenklasse SUV-segment. Er is inmiddels ook een versie van de 2.0 liter motor met 140 pk in combinatie met een zestraps handgeschakelde versnellingsbak.

Jeep zet de nieuwe Cherokee Longitude met voorwielaandrijving, 140 pk handgeschakelde zesversnellingsbak in de prijslijst vanaf 44.990 euro. De versie met vierwielaandrijving, 170 pk en automatische negentraps automatische transmissie is er vanaf 52.990 euro.

De Business Edition van de Longitude- en Limited modellen hebben een prijsstelling, waardoor het klantvoordeel oploopt tot 3.000 euro. Het topmodel de Jeep Cherokee Trailhawk kent een vanafprijs van 67.490 euro.

Jeep_Cherokee_Trailhawk
Jeep_Cherokee_Trailhawk

Na een zomers middagje outdoor-fun met de Cherokee in Brabant en een paar weken rondrijden in de winter met wisselende weersomstandigheden weet je zeker dat deze SUV er een is van de buitencategorie.

Wie struikelt over z’n uiterlijk moet er toch nog maar eens voor gaan zitten want als je heel goed kijkt naar alle details zie je pas hoe bijzonder de auto is gestyled. Rijden is een feestje met deze 6 cylinder die daarbij nog eens heel comfortabel is. Deze auto is in alle opzichten bijzonder en ontworpen voor liefhebbers die meer willen dan alléén een ruime luxe SUV.

Share this post