Sinds Q2 van dit jaar heeft Facebook maandelijks 100 miljoen actieve gebruikers in Afrika, de helft van het aantal mensen dat in Afrika beschikt over een verbinding met het internet. Meer dan 80% hiervan komt via mobiel naar Facebook.
Behalve het feit dat dit een mooie mijlpaal is voor het sociale netwerk, laat het eveneens zien dat mensen in opkomende / snelgroeiende markten verbonden willen zijn met de wereld om hen heen en dat mobiele devices ervoor zorgen dat dit mogelijk is.
Met de introductie van Internet.org en de lancering van de betreffende app in Zambia zorgt Facebook er natuurlijk voor dat als mensen een sociaal netwerk willen gaan gebruiken ze bijna niet om Facebook heen kunnen. Natuurlijk wil Mark Zuckerberg overal ter wereld internet beschikbaar stellen, dit zijn allemaal potentieel nieuwe gebruikers van zijn nog altijd verder groeiende sociale netwerk.
Voor deze markt zijn er ook speciale manieren ontwikkeld om Facebook te gebruiken en te ervaren, gebaseerd op inzichten voor mensen in snelgroeiende landen. Facebook blijft deze oplossingen, die verschillende behoeften over de hele wereld aangaan dan ook testen en optimaliseren.
Zo introduceerde het in juli de advertentie-oplossing ‘Click to Missed call’ en afgelopen week kondigde nog Facebook aan advertenties te richten op basis van netwerksterkte.
[Afbeelding via Fotolia]