24.08.2010
Gaming

Realtime Worlds redt gedeelte personeel voor nieuw Project MyWorld

By: Patrick Smeets

BlogGaming

Realtime Worlds, ontwikkelaar van de eerste Crackdown en het recent uitgebrachte en universeel neergesabelde APB zit heel diep in de problemen. Vorige week gingen ze in administration, wat de Britse evenknie is van een faillissement. Er is een curator die bezig is om te kijken wat er met het bedrijf gaat gebeuren en er is inmiddels een lichtpuntje opgedoken voor de werknemers die bezig waren met Project: MyWorld.

Die zijn namelijk door een nog onbekende koper bij elkaar geroepen en zo hebben dik 20 man toch hun baan weer terug gekregen. Schrale troost natuurlijk voor de resterende 150 man die vermoedelijk op straat staan maar het geeft wel aan dat Realtime Worlds met het MyWorld project iets op het spoor is.

realtime-worlds-redt-gedeelte-personeel-.jpg
realtime-worlds-redt-gedeelte-personeel-.jpg

MyWorld is een 3D-representatie van de wereld waarop elke plaats, elk huis, alles dat er is te vinden is. Zoals ze het zelf zeggen: “wat als Google Earth door Nintendo gemaakt zou worden?” Het vult de 3D-wereld met allerlei -ogenschijnlijk simpele- activiteiten die je erin kunt doen zoals bijvoorbeeld racen en integreert ook allerlei vormen van social media, zodat je kunt zien wat iedereen in je dorp (of land) aan het doen is.

Realtime Worlds claimde eerder dat heel Groot-Brittannië in de game zou zitten ten tijde van de geplande lancering, ergens volgend jaar. Dat is nog niet helemaal de wereld, maar het lijkt logisch om te verwachten dat de game bij voldoende succes gebruik zou maken van crowdsourcing, oftewel het laten maken van extra content door gebruikers.

Het verdergaan van de game is in elk geval nog één positief punt dat uit het omvallen van de ontwikkelaar is gekomen, al blijft het eeuwig zonde: Nadat er gekozen werd om direct aan APB te beginnen en Crackdown 2 niet te maken voor Microsoft is een gedeelte van het personeel als Ruffian verder gegaan aan het vervolg, dat nou ook niet de schoonheidsprijs verdient.

Misschien was het allemaal anders gelopen als de ontwikkelaar niet alles op APB had gegooid en hadden we nu een betere Crackdown 2, een gave APB in ontwikkeling en hadden ze bij Realtime Worlds nog werk. Nogmaals bewijs dat games maken een gevaarlijke business is voor kleine ontwikkelaars.

Bron: GI.biz

Share this post