Ontwikkelaar EA games heeft de afgelopen 2 jaar op het gebied van sportgames flinke klappen uitgedeeld. Nee dat wil niet zeggen dat de Fight Night franchise een succes is,maar op sportgames gebied wel een begrip. In de US deelt de Madden reeks misschien de lakens uit maar in ons momenteel economisch zwakke Europa rammelt elke voetbalfanaat al met zijn portemonnee richting november voor de nieuwste FIFA. Maar wat kun je verbeteren aan een spel wat al decennia’s op dezelfde manier wordt gespeeld? Met de komst van FIFA 12 worden net als elk voorafgaand jaar weer een nieuwe manier van voetbal spelen beloofd op je favoriete platform. Dus is FIFA 12 waar de fans op hadden gehoopt? En is het de genade klap voor die andere franchise op het gebied van voetbal games, we zullen zien.
The Good
Om in een woord samen te vatten wat er beter is aan FIFA 12 ten opzichten van FIFA 11 dan moet het wel “realisme” zijn. FIFA 12 heeft een aantal nieuwe features maar degene die wel het meeste impact (sorry) heeft op het spel zelf is de ‘impact engine’. Als spelers elkaar ontmoeten op het voetbalveld zal elke aanraking realistischer zijn dan ooit. Een lichte tik op de schenen, het struikelen over een medespeler of over de kop slaan na een tackle; het is allemaal super realistisch.
Waar dit realisme nog meer goed in is te merken is de controle over de bal zelf. Je speler kon in het verleden nog wel eens heel laat reageren op je acties en natuurlijk was dat omdat het maken van een actie in de game nu eenmaal langer duurt dan dat jij op de knop ramt. Maar in FIFA 12 is de controle over de bal scherper dan ooit en kun je vaak zelf in het 16 meter gebied nog een mooie actie maken om uiteindelijk het net te laten vibreren.
Leuk allemaal dat realisme, maar als de uitvoering ervan niet goed is heb je er ook weinig aan. Maar EA laat bij FIFA 12 zien hoe het in de puntjes verzorgd is. Buiten een aantal fysica die niet helemaal kloppen (tijdens een tackle kon Wayne Rooney opeens met zijn linkerbeen achter zijn rechteroor krabben) werkt alles perfect en het ziet er ook nog eens fantastisch uit. Het maakt voetbal haast klinisch perfect terwijl het in het echt misschien wel een van de onsportiefste sporten ooit is.
The Bad
FIFA 12 is echt een game die je met je voetbalmaten speelt. Natuurlijk, er is ook nog zoiets als de career mode maar hoewel je in FIFA 12 weer een zeer schapelijk aantal uren daarin kwijt kunt zul je toch meer tijd steken in de multiplayer. Wees eerlijk, je weet hoe de career mode eindigt en dat is geen geheim, je wint de beker. Maar waar de echte uren in gaan zitten is de multiplayer. Online of offline maakt niet uit, je probeert altijd je skills te verbeteren om je vrienden een pak slaag te geven. Alleen mis ik nog altijd de functionaliteit die mij vertelt waar ik op kan verbeteren. FIFA 12 is echt een game waarbij de tegeltekst “oefening baart kunst” van toepassing is. Maar je mist een richting of een coach die je vertelt waarin je beter kunt worden en dus rommel je maar wat aan. Het maakt de frustratie aleen maar groteer wanneer die vriend van je je voor de tachtigste keer met de grond gelijk maakt.
The Ugly
Jammer aan al die mooie nieuwe features is dat voor het eerst de learning curve van FIFA verhoogd wordt. Natuurlijk kun je steeds meer doen door al die nieuwe features maar nooit heb ik gezien dat voordat je überhaupt een bal geraakt hebt, je een paar lessen krijgt in hoe die nieuwe features werken. EA was er dan ook zeker van bewust dat die nieuwe features voor de fans in het begin wennen zou zijn maar wat gaat dit betekenen voor de toekomst? Nu zijn het een aantal oefeningen van te voren maar misschien moet je eerst een handleiding lezen over wat voetbal betekent voordat je FIFA opstart.
Veranderingen aan een game zijn altijd lastig, er zullen fans zijn die er meteen mee weglopen en er zullen fans zijn die hier wat meer moeite mee hebben. In het begin zal je vaak genoeg even ervaren hoe moeilijk bijvoorbeeld het verdedigen is ten opzichte van eerdere FIFA games. Maar het is net als bij echt voetbal en het advies luidt dan ook, even door de zure appel heen bijten.
Conclusie
FIFA 12 is de FC Barcelona onder de voetbal games. Het bezit een super, een top stadion en de beste speler van de wereld. Met de FIFA licentie op zak, is het ook voor de concurrenten lastig om hier aan te tippen, maar ze maken hier dan ook wel zo goed gebruik van dat er eigenlijk geen andere partij denkbaar is dan EA om van dit mooie spel een realistische game te maken. Buiten het feit dat FIFA 12 een steilere learning curve heeft, loont het om je tanden erin te zetten en goed gebruik te maken van die nieuwe features. Zowel online als offline zullen deze features echt het verschil gaan maken in een winst of verlies. Voor wat de uitslag betreft op het gebied van voetbal games mag het denk ik wel duidelijk zijn dat EA ook met deze FIFA weer heeft laten zien wat realisme is met de puntjes op de i.
FIFA 12, ontwikkeld en uitgegeven door EA Sports voor de PS3, Xbox 360 (getest), PC, PS2 en Wii op 29 september 2011