Spam is niet nieuw en vooral bekend vanuit email marketing. Gelukkig zorgen spamfilters ervoor dat onze mailboxen relatief schoon blijven en spammers minder succesvol zijn.
Echter naarmate de technologie zich verder ontwikkelt, geldt dit ook voor spamtechnieken. Een nieuwe techniek is de spamming in Google Analytics middels frauduleuze referrals/verwijzingen.
In dit artikel leg ik uit wat men doet, wat het gevolg is én hoe je dit als Google Analytics gebruiker kunt voorkomen en/of beperken.
Google Analytics
Google Analytics is de gratis tool van Google waarmee bezoekersgedrag en kanaalinformatie kan worden gegenereerd en gebruikt kan worden voor het optimaliseren van kanalen en resultaten.
Om data in Google Analytics te krijgen, moet er een code op de te meten website geplaatst worden. Deze code is eigenlijk voor elke Google Analytics gebruiker hetzelfde op 1 onderdeel na; dat is namelijk het unieke ID en deze ziet er als volgt uit: UA-XXXXX-XX.
In de rapportages van Google Analytics kun je onder andere zien welke kanalen het verkeer naar de website aanbrengen. Eén kanaal daarvan is referrals/verwijzingen. Dit zijn andere websites die bijvoorbeeld een linkje hebben staan naar jouw website en daarmee dus verkeer naar jouw website brengen.
Spam in Google Analytics
Spammers hebben nu een manier gevonden om te spammen en wel door te verschijnen in de lijst met referrals/verwijzingen. Hieronder zie je een screenshot van een Google Analytics account waarin je ziet dat veel van het verkeer referral-verkeer is van vreemde/rare urls.
Naast het feit dat het vreemde urls zijn, zie je ook dat het ‘verkeer’ dat aangeleverd wordt van zeer lage kwaliteit is. De bounce is erg hoog, de pageviews zijn beperkt en de tijd-op-site is nagenoeg 00:00:00.
Hoe doen ze dat?
De vraag is nu natuurlijk: “Hoe doen die spammers dat?”
In principe is het niet zo heel erg ingewikkeld. Hieronder de stappen die door de spammers genomen worden:
Het bovenstaande gebeurt allemaal automatisch en waarschijnlijk middels bots die de website ‘bezoeken’.
Wat kan ik hieraan doen?
Het is natuurlijk vervelend dat dit gebeurt, want het verpest de Google Analytics cijfers. Helaas sluit Google deze spammers ook (nog) niet automatisch uit.
De eenvoudigste oplossing is gebruik te maken van een in te stellen filter in Google Analytics. Hieronder de stappen die hiervoor gezet moeten worden.
Vanaf het moment van gebruiken van deze filter zal je zien dat het verkeer van deze filters verdwijnt, maar niet met terugwerkende kracht.
Daarnaast zal je altijd het referral-verkeer moeten monitoren en de filter aanvullen met nieuwe urls die worden gebruikt door spammers.
Spam is en blijft vervelend. Elke keer dat we er een oplossing voor verzinnen, verzinnen de spammers wel weer een andere techniek. In elk geval kun je hiermee zorgen dat je eigen Google Analytics data weer verder wordt opgeschoond van referral spam.
Heel veel succes en bij vragen of feedback kun je de onderstaande reactiemogelijkheden gebruiken.