Satoru Iwata is een bekend hoofd geworden, na zoveel Nintendo Direct-video’s waarin hij de hoofdrol speelde en hij is intussen meer het publieke gezicht van Nintendo dan Shigeru Miyamoto is. Het fijne van de man is dat hij niet bang is om zich uit te spreken over de meest uiteenlopende onderwerpen. Zo werd hij door Japanse krant Nikkei ondervraagd en gaf hij tijdens het gesprek aan dat Nintendo ook ziet dat free to play een goed businessmodel kan zijn om games aan de man te brengen. Maar hij haastte zich wel erbij te vertellen dat de Mario’s en Pokémons van deze wereld niet op die manier aan de man gebracht zouden worden, maar dat Nintendo -als het zover is- dat vooral zou inzetten om nieuwe titels een kans te geven om populair te worden.
Het belangrijkste nieuws daarin lijkt misschien dat er nieuwe titels aankomen, want de manier waarop Nintendo haar beperkte catalogus aan hits aan het uitwrijven is over te veel generaties consoles begint langzaam maar zeker de oudere gamers te irriteren. Natuurlijk, als je pas voor de tweede keer Mario Kart of Pokémon onder de knop krijgt is het allemaal prima, maar voor oldtimers die ook al op de NES bezig waren is het genoeg geweest: er moeten nieuwe games en franchises gaan komen, free to play of niet.
Maar het geeft natuurlijk wel aan dat Nintendo ook wel ziet wat er gebeurt met hoe mensen games consumeren: de appstore revolutie heeft er gewoon voor gezorgd dat je heel snel moet schakelen om mensen enthousiast te krijgen en ze vooral alle kans moet geven om te ervaren hoe leuk een game is. Een groot deel daarvan is ook het beschikbaar maken van games als digitale download, in plaats van een doos in de winkel. Iwata stipt het aan in zijn interview als hij het heeft over de 3DS Animal Crossing game, die hier niet zo superpopulair is maar in Japan hele hoge ogen gooit. Nadat die digitaal verkrijgbaar was gemaakt op de 3DS e-shop werd de game een half miljoen keer gedownload, tegen een hogere prijs dan in de winkels. Hij was “verbijsterd”.
Nog vreemder was dat het voornamelijk vrouwen waren die de game kochten, zowel digitaal als in de winkel, en dankzij de data die Nintendo kreeg vanuit haar Club Nintendo lidmaatschap wisten ze ook nog eens dat er opeens meer vrouwen dan mannen 3DS’en aan het kopen waren in de winkels. Vrouwen van rond de 20, specifiek de mobiele generatie die allemaal al een mooie mobiel hadden om casual op te spelen. Hij ziet het als een bevestiging dat er wel degelijk ruimte is in het spectrum voor een apparaat als de 3DS, maar ik denk zelf dat het voornamelijk bevestigt dat goede games zorgen voor de aankoop van systemen. En dat social media dan gebruikt worden om het vuurtje verder aan te wakkeren is ook al duidelijk in huize Nintendo, want het het voorop stellen van de creativiteit van spelers en het mogelijk maken van het delen van screenshots zorgt ervoor dat enthousiaste spelers hun pret delen en zo zorgen voor interesse.
Dat Nintendo in de basis wel weet hoe het moet is duidelijk, ook na het zien van de systemen die de Wii U in zich heeft als het gaat om het kweken van interactie en het mogelijk maken van de digitale download, het is nu alleen nog tijd dat er wat nieuwe games komen, liefst free to play (of in Iwata’s variant, “cheap to play”, wat ook prima is) zodat we allemaal kunnen kijken of het wat is. Ik hoop zelf dat we in de toekomst ook gewoon kunnen kiezen om Animal Crossing free to play te spelen waarin je spulletjes kunt kopen met echt geld, dan kan Tom Nook eindelijk zijn levensmissie waarmaken en de rijkste Tanuki van de wereld te worden.