09.07.2012
Gaming

Game over

By: Jeroen van Trierum

BlogGaming
game-over.jpg
game-over.jpg

De game-industrie is wereldwijd in zwaar weer terecht gekomen. Oorzaken zijn talrijk: hoge ontwikkelkosten, consumenten die minder uitgeven, crisis en piraterij. Een pasklare oplossing lijkt er nog niet te zijn. Wat je wel ziet is dat digitaal steeds belangrijker lijkt te worden voor uitgevers. Wat voorbeelden. SEGA sloot zelfs zijn Benelux-kantoor om vooral de focus op digital te richtten. De game van de nieuwe film van James Bond krijgt geen fysieke schijf maar verschijnt, je raad het al, alleen als dlc. Het meest opzienbarende nieuws deze week was dat Sony Computer Entertainment Gaikai overneemt.

De streamingdienst laat gebruikers games spelen zonder een console. Heeft Sony hiermee een belangrijke concurrent weggekocht of slaat het bedrijf de streaming way in? De toekomst gaat het uitwijzen. Een ding is echter zeker: al dit nieuws gaat voor doemverhalen zorgen.

De meest gehoorde van de afgelopen weken was dat de consolebusiness op sterven na dood is. Of zoals Amerikanen zo stijlvol zeggen: ‘stick o fork in it, it’s done.’ Permitteer mij om even door te gaan met dit soort praat. Consoles en het verdienmodel daarachter zijn niet meer van deze tijd. De hedendaagse consument wil streamen en downloaden en mijdt fysieke doosjes als de builenpest.

Screen Shot 2012-07-09 at 20.01.51

Zoals wel vaker met veelgebruikte meningen behoeft bovenstaand enige nuance en uitleg. Voordat je spelcomputers in de fik gaat steken en strijdlustig roept: de toekomst is digitaal. Haal even diep adem, want je hebt gelijk en ook weer niet. Dat digitaal steeds groter wordt staat als een paal boven water. Dat de fysieke markt steeds minder wordt is ook niet onwaar. Echter er worden op een gemiddelde zaterdag in echte- en onlinewinkels nog steeds meer fysieke doosjes verkocht dan er in een week volledige downloads over de digitale toonbank gaan. Voordat je roept dat klopt niet, we hebben het over volledige games. Niet de snackgames van LIVE of PSN. Zolang dat het geval blijft kun je spelletjes gewoon nog in je spelcomputer spelen. Een conclusie is digital en boxed product blijft nog wel even naast elkaar bestaan.

Begrijp mij echter niet verkeerd. Ik ben niet diegene die roept dat fysiek de way to go is. Uiteindelijk is alles, dus ook je gameconsumptie digitaal. Hoelang dat gaat duren? Drie, vijf, tien jaar? Als je het weet mag je het zeggen. Het is echter te kort door de bocht om al een eulogie voor consoles en of van games in een doosje te schrijven. Wordt vervolgd.

Share this post