Als je een van de 60 miljoen dagelijkse bezoekers van Pornhub bent, vraag je jezelf mogelijk af waarom je daar eerder deze maand advertenties te zien hebt gekregen van Diesel, in plaats van de standaard banners van dates in de buurt of wat vage pillen.
Het was zeker geen media-inkoop foutje. Het kleding merk heeft heel bewust een aantal prominente plaatsen ingekocht op de site van begin januari tot aan valentijnsdag. En het is goed mogelijk dat meer merken nu gaan volgen.
Tegenover Adweek laat een woordvoerder van Diesel weten: “We wilden een relevante digitale campagne. En waar gaan mensen online heen? Ze houden van katten en van porno,” aldus Alban Adam, Diesel’s PR manager voor Noord Europa.
Diesel doet dit overigens niet als eerste. Maar wel is Diesel het grootste merk en ook het eerste modemerk dat deze zet durft te maken, aldus Corey Price, VP van Pornhub. “Er is een verhoogde belangstelling geweest in de afgelopen jaren, van mainstream merken die met ons willen samenwerken vanwege ons grote wereldwijde bereik.”
Merken die willen adverteren via Pornhub en de rest van het netwerk doen dit niet alleen omdat ze een groot, wereldwijd en divers publiek willen bereiken. Er is ook een generatie shift geweest met betrekking tot het taboe van het kijken naar porno. “De jongere generatie heeft 24/7 toegang tot ‘adult’ content.”
De grote vraag is wie er na Diesel nu volgt? Of denken de meeste merken nog steeds dat het risicovol is om gelinkt te worden met een online adult entertainment bedrijf?