De Amerikaan Marco Arment heeft een mobiele applicatie ontwikkeld die advertenties op websites blokkeert. Sinds afgelopen vrijdag voerde deze, wereldwijd in de App Store van Apple, het klassement aan van de best verkopende betaalde apps. Maar hij heeft zijn App, genaamd Peace, alweer uit de webwinkel verwijderd.
Op zijn eigen blog geeft Arment uitleg:
“Het voelt niet goed. Dus ik heb Peace uit de App Store gehaald. Voor iedereen die het al aan heeft geschaft blijft het werken, maar wel zonder updates.
Ik had dit succes nooit verwacht. Adblockers komen met een voetnoot: een grote groep mensen heeft er baat bij, maar anderen worden er de dupe van en vele van deze laatst genoemden verdienen dat niet.
Peace wilde dat alle reclame op eenzelfde manier behandeld zouden worden – een zwart-wit aanpak, zeg maar. […] Maar als we echt een globale en positieve verandering willen realiseren is een meer genuanceerde en meer complexe oplossing nodig dan degene die ik nu heb aangebracht.”
Steeds meer mensen gebruiken advertentieblokkerende applicaties om ongestoord websites te kunnen bekijken. Zo’n 198 miljoen mensen wereldwijd, waarvan 77 miljoen Europeanen, hebben momenteel al een ‘adblocker’ geïnstalleerd. Dat zijn er 41% meer dan een jaar geleden en dat heeft stilaan een verwoestend effect op uitgevers, die steeds minder verdienen via hun websites. Geschat wordt dat ze zo tegen 2016 ruim 36,6 miljard euro aan reclame-inkomsten zullen mislopen.
Daar worden nu oplossing voor bedacht. Zoals door de Washington Post bijvoorbeeld. Maar een feit blijft dat uitgevers en mediabedrijven niet happy zijn met de mogelijkheid tot Adblockers in Apple’s nieuwe mobiele besturingssyteem iOS 9.
[Afbeelding: © DigiClack – Fotolia.com]