16.12.2015
Online

Yahoo: de langzame dood van een saai medium

By: Dominique Dewitte

BlogOnline

Ooit was Yahoo één van de populairste sites om op internet te zoeken en te mailen, maar het bedrijf heeft nu beslist zijn online activiteiten, na jarenlange tegenvallende resultaten, af te stoten.

Volgens veel waarnemers heeft chief executive Marissa Mayer, overgekomen van Google, haar taak niet volbracht.

Mayer is er niet in geslaagd om van Yahoo een voorloper te maken in technologische evoluties. De internetafdeling van het bedrijf heeft daardoor nog weinig extra te bieden.

Vandaag levert de ooit almachtige internetgigant zijn gebruikers dezelfde mengelmoes van door advertenties gesponsord nieuws en entertainment die Mayer van haar voorgangers erfde,” luidt de scherpe kritiek van de krant The New York Times op het beleid van de chief executive.

Yahoo heeft geen verschil kunnen maken, aangezien het bedrijf met al zijn projecten te laat is geweest. Een visionair zou drie jaar geleden al hebben gezien dat kabeltelevisie snel aan belang zou verminderen en zou Netflix, dat toen in moeilijkheden verkeerde, hebben proberen te kopen. Mayer spendeerde echter grote sommen aan het opkopen van andere bedrijven die uiteindelijk niets opbrachten.”

Yahoo, ruim twintig jaar geleden opgericht, heeft inderdaad vaak verkeerde zakelijke beslissingen genomen. Dit zijn er enkele:

  • In plaats van de eigen zoekmachine te ontwikkelen sloot Yahoo vijftien jaar geleden een akkoord met Google om diens zoekmotor op zijn website te plaatsen. Daarmee creëerde Yahoo uiteindelijk één van zijn grootste concurrenten.
  • Als de samenwerking vier jaar later afloopt, storten de advertentie-inkomsten in.
  • Yahoo weigerde zeven jaar geleden zich voor 47,5 miljard dollar door Microsoft te laten overnemen.

Met Mayer aan het hoofd neemt Yahoo talrijke bedrijven over, zoals de blogdienst Tumblr, waarvoor 1,1 miljard dollar werd betaald. Die investeringen betalen zichzelf nooit terug.

Share this post