20.04.2016
Automotive

Nieuwe Peugeot i-Cockpit maakt autorijden leuker en veiliger

By: Henk de Hooge

BlogAutomotive

Peugeot presenteert vandaag haar volledig vernieuwde en uiterst strak ontworpen nieuwe i-Cockpit. Het Franse automerk doet dit na het bewezen succes in de 208, 2008 en 308. Het was is het begin even wennen toen Peugeot haar nieuwe i-Cockpit presenteerde drie jaar geleden. Alles boven een echt kleiner stuur, moderne vormen en tellers die naar elkaar toe bewegen en een vrijwel knoppenloos dashboard.

De reacties waren wisselend van vernieuwend en cool tot te veel afleiding op het touchscreen. De eerste twee zijn gebleven, want Peugeot is er echt in geslaagd een wederom vernieuwende en coole dashboard i-Cockpit te ontwerpen. Ook de deels terechte klachten over te veel interactie (met name in de menustructuur) met het touchscreen, heeft Peugeot geïnspireerd tot een radicale en vernieuwende aanpak van dit onderdeel in de bestuurdersruimte. Peugeot noemt de nieuwe i-Cockpit zelf een zintuigelijke prikkeling die we straks gaan terugvinden in alle nieuwe modellen vanaf de Peugeot 208.

Een overzicht van de nieuwe bestuurdersruimte met i-Cockpit
Een overzicht van de nieuwe bestuurdersruimte met i-Cockpit

De nieuwe Peugeot i-Cockpit is een optelsom van infotainment, entertainment en connectivity. Een uitdaging voor ontwerpers, omdat er altijd het gevaar is dat je doorslaat in de onbegrensde mogelijkheden en weg bent van het uiteindelijke doel. I-Cockpit bestaat uit een aantal verschillende elementen:

  • Een nog compacter stuurwiel dat moet bijdragen aan nog meer rijplezier. De bovenkant is nu ook afgeplat, waardoor je als bestuurder makkelijker over het stuur heen kunt kijken naar het dashboard en de informatie. Doordat de armen minder wijd uit elkaar zijn, worden bewegingen tijdens het sturen kleiner, sneller en soepeler, wat ervoor moet zorgen dat de bestuurder meer ontspannen rijdt. Een ander voordeel van dit kleinere stuur is tevens dat er meer beenruimte is.
  • Een head-up instrumentenpaneel (high resolution digital display van 12.3 inch) met daarop alle informatie, inclusief bijna full-screen navigatie in het gezichtsveld van de bestuurder, waardoor het autorijden nog veiliger wordt, omdat je je ogen niet van de weg hoeft te halen om naar je navigatie te kijken als deze rechts van je in het dashboard zit. Deze ergonomische positie zou ook moeten bijdragen aan het comfort en zorgt ervoor dat je als bestuurder minder vermoeid raakt. Het head-up instrumentenpaneel kan volledig en persoonlijk ingesteld worden en toont alles wat je als bestuurder direct binnen je gezichtsveld wil zien.
  • Een groot 8 inch capacitief (alleen aanraken is voldoende) touchscreen dat centraal op het dashboard is geplaatst waarmee de bediening voor comfort (radio, airco) overzichtelijk bij elkaar is geplaatst en ook die voor de uitrustingen in de auto: navigatie, rijhulpsystemen, telefoon, multimedia, instellingen van de auto moet zorgen.
  • Verchroomde ‘toggels’ op het nieuw vormgegeven middenconsole die eruit zien als pianotoetsen. De vormgeving is zeker uniek en verwacht je eerder bij premium automerken. Ze helpen de bestuurder om snel keuzes te kunnen maken.

De nieuwe i-Cockpit wordt gecomplementeerd met een nieuw modern interieur dat zeker nieuwe modellen een veel luxere uitstraling zal gaan geven. Hiertoe behoren chroom met satijnglans uitgevoerde onderdelen, stoelen met comfortabel omsluitende zittingen en een nieuwe keuze van de materialen zoals een gevlamde stof.

Head-up display met snelheidmeters
Head-up display met snelheidmeters
Head-up display met navigatie
Head-up display met navigatie
Head-up display met dynamics
Head-up display met dynamics
De fraai vormgegeven piano-toetsen in i-Cockpit
De fraai vormgegeven piano-toetsen in i-Cockpit

In het nieuwe i-Cockpit concept vind je verder alle denkbare en vooral moderne technieken die momenteel op de markt zijn:

  • 3D online navigatie, met onder meer real time verkeersinformatie van Tom Tom Traffic, en de mogelijkheid tot rechtstreekse weergave van de navigatie en de richting indicaties op het instrumentenpaneel.
  • Handsfree bellen met spraakherkenning, automatisch beheer van sms-berichten (lezen, versturen).
  • Compleet en efficiënt gamma rijhulpsystemen (actieve, intelligente cruise control met snelheidsbegrenzer, Lane Departure Warning, Actieve parkeerhulp etc.)
  • Verbinding dankzij de functie MirrorScreen en Apple CarPlay, Mirrorlink en Android Auto.
  • Specifiek voor Peugeot komen daar nog bij: Peugeot Connect (SOS & Assistance) en Start MyPeugeot, digitale boorddocumenten en functies als Grip Control en een Driver Sport Pack.

Peugeot gaat in de nieuwe modellen tevens standaard WiFi aanbieden. Het is op dit moment nog niet helemaal duidelijk wat de invulling hiervan wordt. Deze kan uiteindelijk per land gaan verschillen in verband met de mogelijkheden die telecomproviders bieden. In dat geval is het te hopen dat Peugeot in Europa kiest voor slechts één provider met voldoende dekking.

i-Cockpit Amplify het geheugen voor je zintuiglijke ervaring

Als laatste heeft Peugeot i-Cockpit Amplify bedacht. Ga er letterlijk maar even voor zitten, want met een druk op toets ‘Amplify’ kun je een nieuwe emotionele en stimulerende dimensie activeren. Letterlijk betekent dat dat de bestuurder en inzittenden bij de lancering kunnen kiezen voor twee ambiances: een ‘boost’ sfeer die gericht is op sportief rijden en een ‘relax’ sfeer, die fijn is bij rustiger rijden. Deze twee geheel persoonlijk in te stellen modi reageren ogenblikkelijk op bepaalde instellingen:

  • De kleur en intensiteit van de sfeerverlichting in de portierpanelen en onder andere het dashboard.
  • De kleur van de informatie die wordt weergegeven op het digitale display en het touchscreen.
  • De programma’s van de pneumatische 8-punts masserende stoelen.

Daar komt nog bij de activering van de reukzin door het verspreiden van subtiele geuren die passen bij de geselecteerde sfeer en de tastzin met wijzigingen in de rij-instellingen via het Driver Sport pakket dat reageert op de souplesse en de nauwkeurigheid van de besturing, de programmering van het gaspedaal, de reactiesnelheid van het schakelen en het geluid van de motor.

Misschien dat je i-Cockpit Amplify eerder verwacht als onderwerp in bladen als Happinez, maar Peugeot heeft wel degelijk een punt want een groot deel van ons leven wordt bij velen doorgebracht in een auto en waarom zou je dan niet meer aandacht geven aan nog comfort en dat gaat verder dan alleen goed zittende stoelen?

Inmiddels rijden 2.2 miljoen Peugeots al met de huidige i-Cockpit. De nieuw ontworpen en ontwikkelde i-Cockpit brengt dit ontwerp echt naar een geheel nieuw level. Niet alleen op het gebied van comfort en technologie, maar ook het gebied van veiligheid en beleving. En dat kan alleen maar bijdragen aan veel meer rijplezier. i-Cockpit is standaard aanwezig op alle modellen van de Peugeot 208.

Peugeot, nu alleen nog deze concept-auto in productie nemen!
Peugeot, nu alleen nog deze concept-auto in productie nemen!

Share this post