26.08.2016
Advertising

Google wil mobiele ervaring verbeteren en pakt full-screen ads aan

By: Jeroen de Hooge

BlogAdvertising

Google heeft in een blogpost naar buiten gebracht dat ze gebruikers gaan helpen om eenvoudiger toegang tot content te krijgen op mobiel. Om dat te gaan realiseren hebben ze enkele veranderingen aangekondigd. Deze zullen van invloed zijn op de mobiele zoekresultaten en ervoor zorgen dat gebruikers de door hun gewenste content op mobiel eenvoudiger kunnen vinden.

10 januari

De belangrijkste aanpassing zal vanaf 10 januari 2017 ingaan. Websites die na deze datum op mobiel advertenties tonen die een groot deel van (zo niet heel) de pagina in beslag nemen (zogenaamde interstitials), zullen lager in de zoekresultaten van Google terecht komen.

Pagina’s die deze ‘in your face’ banners plaatsen bieden namelijk een mindere gebruikservaring ten opzichte van sites waar de content wel direct beschikbaar is, aldus Google.

<em>Voorbeelden<\/em>
Voorbeelden<\/em>

Hierboven staan enkele voorbeelden van technieken die de content op een pagina minder toegankelijk maken voor een gebruiker.

Ranking signalen

Overigens is dit slechts een van de honderden signalen die door Google worden gebruikt om tot een rangschikking in de zoekresultaten te komen. Het doel en de inhoud van de zoekopdracht is daarbij ook nog altijd belangrijk. En dus kan een pagina nog gewoon hoog blijven scoren als deze goede en relevante content aanbiedt.

Daarnaast past Google zeer regelmatig deze signalen aan. Niet altijd zijn deze van grote impact, maar de meeste websites zullen toch mee gaan in de wijzigingen van de zoekgigant. Zo worden al bijna twee jaar sites met een goede mobiele versie hoger in de zoekresultaten weergegeven.

Cookie-melding

Uitzonderingen zijn er gelukkig ook op deze aanstaande wijziging. Websites die eerst een cookie-melding weergeven of een leeftijdscheck doen, zullen uitgesloten worden van deze aanpassing.

[Afbeelding © vectorfusionart – Fotolia]

Share this post