Facebook doet er op dit moment alles aan om het verdienmodel voor uitgevers die gebruik willen maken van Instant Articles zo flexibel mogelijk te maken. Zo gaat Facebook video-advertenties tonen binnen artikelen welke met het Instant Articles-platform zijn gepubliceerd. Met name video-advertenties moeten ervoor zorgen dat de Instant Articles meer geld gaat opleveren voor uitgevers.
Naast de introductie van video advertenties mogen adverteerders één extra advertentie aan het einde van het artikel tonen. Eerder mochten uitgevers maar één reclame per 350 woorden tonen.
Daarnaast maakt Facebook ook bekend dat ze bezig zijn met een test waarbij ze toestaan dat uitgevers email adressen verzamelen van hun lezers. Of ze dit ooit gaan uitrollen is nog onduidelijk. Facebook bekijkt daarnaast nog een optie om gesponsorde artikelen binnen Instant Articles te plaatsen. Hoe dat er uit moet gaan zien is eveneens nog onduidelijk.
Instant Articles is een toepassing waarbij artikelen rechtstreeks op Facebook worden geplaatst. De functie werd in december 2015 geïntroduceerd in Nederland. Dit gebeurde toen in samenwerking met Metro, NOS.nl, NU.nl, RTL Nieuws en Telegraaf. Vanaf 12 april kunnen alle uitgevers gebruik maken van Instant Articles.
Duidelijk is dat met het aanbieden van deze commerciële opties Facebook het Instant Articles platform zo aantrekkelijk mogelijk wil maken voor uitgevers. (Bron: WSJ)