In de Verenigde Staten wordt er volop getest met zelfrijdende auto’s. Google, Tesla en zelfs Uber, ze werken allemaal aan een dergelijke auto. In Nederland richten we ons meer op het openbaar vervoer wanneer het om zelfrijdende voertuigen gaat. Zo hebben we al de WePod en zijn we nu zelfs gestart met de eerste testen van een zelfrijdende bus.
De zelfrijdende bus reed afgelopen week voor het eerst buiten het testcircuit. Op een busbaan tussen Schiphol en Haarlem legde de bus zijn eerste kilometers op de openbare weg af. De testen werden mogelijk gemaakt door onder andere provincie Noord-Holland, het ministerie van Infrastructuur en Mileu en Vialis.
De zelfrijdende bus is gemaakt door het Duitse autoconcern Daimler AG en communiceert met de infrastructuur. Zo verzamelt de bus zelf sensordata en communiceert het met stoplichten. Het communiceren met stoplichten gebeurt door middel van wegkantsystemen. Deze systemen zorgen ervoor dat de bus weet hoe hij moet anticiperen op de situatie bij het naderende stoplicht. Daarnaast kan het systeem er ook voor zorgen dat de bus prioriteit krijgt en als eerste mag doorrijden.
Tijdens de test heeft de bus dus op een busbaan gereden. Deze was voor een groot gedeelte afgesloten maar komt op een aantal punten tussen het ‘normale’ verkeer te rijden. Daarom zat er tijdens de testen een chauffeur achter het stuur die zou kunnen ingrijpen wanneer dit fout zou gaan. Dit was niet het geval en de bus heeft met snelheden gereden van 50 tot 70 kilometer per uur.
Wanneer de bus ook daadwerkelijk gaat rijden met passagiers, is nog onduidelijk.
Afbeelding: Rijksoverheid/ Daimler AG.