Adblockers worden steeds populairder. Uit onderzoek blijkt dat ze zelfs populairder zijn op smartphones dan op desktops. 198 miljoen mensen hebben een adblocker geïnstalleerd op hun desktop, maar 419 miljoen smartphone-gebruikers hebben een adblocker op hun smartphone.
De meest voorkomende manier van het blokkeren van advertenties op smartphones is via browsers die advertenties blokkeren. PageFair, die het onderzoek hebben uitgevoerd, schat dat in maart 2016 zo’n 408 miljoen mensen gebruik maken van een mobiele adblocker. Dat duizelingwekkend hoge aantal komt overeen met het feit dat 21 procent van de wereldwijde smartphone-populatie een mobiele adblocker heeft geïnstalleerd.
Populaire mobiele adblockers zijn Adblock Plus, Brave en UC Browser. De laatste is vooral erg populair in Azië. UC Browser is in handen van de Chinese webgigant Alibaba. Met name in opkomende economieën zijn mobiele adblockers populair, omdat dit internetverkeer bespaart en het laden van websites versnelt. De adblockers die in opkomende economieën populair zijn, worden weer minder in Europa en Noord-Amerika gebruikt. Dat komt omdat mobiel internetverkeer daar goedkoper is. In Europa en Noord-Amerika gebruiken ‘maar’ 14 miljoen maandelijkse gebruikers een mobiele adblocker.
De verwachting is dat het gebruik van mobiele adblockers vooral in Azië verder zal groeien. Daar hebben mensen ook eerder een smartphone dan een computer of laptop. In de Verenigde Staten en Europa is de groei minder.
Opvallend in het rapport is dat het effect van Apple’s ondersteuning voor adblockers in iOS relatief beperkt is. De apps zijn slechts 4,5 miljoen keer gedownload en dat is relatief weinig als je bekijkt dat 419 miljoen mensen een mobiele adblocker gebruiken.