22.08.2016
Online

​4 randvoorwaarden om Google Shopping goed in te zetten

By: Fabian Hoogland

BlogOnline

Google Shopping, de dienst van Google om je producten op een andere manier aan te prijzen dan de reguliere tekstadvertenties in de zoekresultaten. Vele van jullie kennen Google Shopping waarschijnlijk en zijn van plan dit interessante kanaal binnenkort in te zetten. Of wellicht zet je Google Shopping inmiddels al in. Hoe dan ook, dit artikel geeft je een beeld van de belangrijke randvoorwaarden die er zijn om Google Shopping effectief in te zetten.

Google-Shopping-Randvoorwaarden-1
Google-Shopping-Randvoorwaarden-1

#1 Feed

Je zegt Google Shopping en je zegt direct: product feed. Misschien wel de belangrijke randvoorwaarde om Google Shopping goed in te zetten. De product feed zorgt ervoor dat je Google op een gestructureerde wijze je productassortiment aan kan bieden. Google kan op deze manier relatief eenvoudig een zoekresultaat koppelen aan jouw product. Er zijn bij het maken van een product feed echter een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden. In de product feed moeten namelijk de volgende zaken worden opgenomen (in kolomvorm):

  • ID van een product: unieke code voor elk afzonderlijk artikel.
  • Titel: de naam van jouw product, neem hierbij karakteristieke kenmerken mee van je product, zoals kleur, merk, etc.
  • Beschrijving: je raadt het al, de beschrijving van je artikel waarin je nauwkeurig aangeeft welke relevante informatie van belang kan zijn voor de potentiële koper. Denk hierbij aan grootte, patronen, materiaal, etc.
  • Beschikbaarheid: hier zijn drie opties van toepassing te weten: vooraf bestellen, op voorraad en niet op voorraad.
  • Prijs: de prijs van het artikel.
  • Google productcategorie: hiermee wordt de categorie bepaald. Gebruik hiervoor de door Google opgestelde producttaxonomie.
  • Producttype: dit heeft eveneens te maken met de hiervoor genoemde productcategorie, echter kun je hiermee een eigen indeling opgeven. Met een scheidingsteken (>) kun je vervolgens een dieper gelegen niveau aanduiden.
  • Link: de URL die verwijst naar de productpagina op je website, oftewel de bestemmingspagina.
  • Afbeeldingslink: een URL naar de pagina waar de ‘hoofdafbeelding’ staat.
  • Staat: hierbij zijn drie opties van toepassing te weten: nieuw, opgeknapt of gebruikt.

‘Makkie’ denk je nu waarschijnlijk en dat klopt, dit gedeelte van het invullen van een feed is niet bijzonder complex. Houd er wel rekening mee dat er nog meer specifieke voorwaarden zijn afhankelijk van jouw product. Google heeft flink wat informatie beschikbaar hierover, lees dit dus zorgvuldig om verrassingen te voorkomen.

Helaas zijn we er nog niet. De uitdaging zit vooral in het volgende gedeelte, namelijk het toevoegen van product ID’s. Sinds 16 mei heeft Google hier het beleid enigszins aangepast en is het verplicht een GTIN (in Nederland ook wel bekend als EAN nummer) toe te voegen aan het product wanneer deze beschikbaar is. Doe je dit niet, dan worden de producten afgekeurd en niet (meer)vertoond. Zorg er dus voor dat je de voorwaarden van Google op dit gebied goed doorneemt wat betreft deze product-ID’s en voeg de GTIN toe aan je feed. Mocht je overigens Google Shopping al inzetten, dan ontvang je een melding in het Google Merchant Center wanneer de producten worden afgekeurd om deze reden.

#2 Google Merchant Center

Nu we het toch over het Google Merchant Center hebben, direct maar de uitleg over deze dienst en tevens belangrijke voorwaarde om Google Shopping in te zetten. Alvorens Shopping in te zetten dien je namelijk een account aan te maken in het Merchant Center. Dit programma is de schakel tussen jouw product feed en Google AdWords (waarover later meer). In het Google Merchant Center kun je de product feed (die voldoet aan alle voorwaarden) uploaden en vervolgens de koppeling maken met AdWords.

Google-Shopping-Randvoorwaarden-2
Google-Shopping-Randvoorwaarden-2

#3 Campagne in Google AdWords

Oké dan het is gelukt, je hebt jouw feed aan alle voorwaarden van Google laten voldoen en inmiddels is de feed geüpload in het zojuist aangemaakte Google Merchant Center account. Daarna heb je de koppeling tussen AdWords en het Merchant Center gemaakt en ben je klaar om te gaan adverteren. De volgende stap is dan ook het aanmaken van een Google Shopping campagne in AdWords. Hierbij zijn een aantal belangrijke zaken om rekening mee te houden:

  • Check het Google Shopping beleid, deze wijkt namelijk af van het Google AdWords beleid.
  • Minimaal één keer in de 30 dagen dien je de actuele productgegevens naar Google te sturen middels het Google Merchant Center.
  • Let bij het aanmaken van de Shopping campagne op een aantal belangrijke instellingen zoals het selecteren van het Google Merchant center account. Maar ook het instellen van de CPC’s en een aanvullende optie zoals bijvoorbeeld een advertentieplanning.

Google-Shopping-Randvoorwaarden-3
Google-Shopping-Randvoorwaarden-3

#4 Overige randvoorwaarden

En aan de slag! Oh wacht, voorgaande zaken zijn natuurlijk allemaal leuk, maar de vraag spookt wellicht nog steeds door je hoofd of jouw product überhaupt geschikt is om via Google Shopping te promoten. Daarom wordt hierbij nog eens extra ingezoomd op het hierboven genoemde Google Shopping beleid. Een belangrijk ding om rekening mee te houden is het feit niet alle producten kunnen worden ingezet voor Google Shopping. Denk hierbij aan:

  • Ticket voor evenementen of voor vervoer.
  • Verkoop van voertuigen. Auto’s, bromfietsen, motoren, etc. Een belangrijke uitzondering zijn de fietsen met hulpmotor die niet harder gaan dan 25 km per uur.
  • Financiële producten zoals aandelen, creditcards, verzekeringen, etc.
  • Diensten of services waar arbeid, tijd en/of expertise wordt verkocht maar waar geen concreet product in eigendom komt. Dit zijn o.a. reparaties, administratieve diensten, etc.
  • Onroerend goed zoals huizen, percelen, etc. (helaas nog geen Google ‘Funda’)

Google heeft deze zaken zorgvuldig vastgelegd. Mocht je twijfelen over de vraag of jouw product wel geschikt is voor Google Shopping. Bekijk dan ook het beleid van Google wat betreft deze materie. Daarnaast nog een aantal, wellicht iets meer voor de hand liggende zaken die niet zijn toegestaan maar wel het benoemen waard:

  • Er mogen geen namaakproducten worden verkocht via Google Shopping.
  • Een aantal ‘gevaarlijke’ producten is niet toegestaan, denk hierbij aan o.a. sigaretten, stiletto’s, peperspray, etc.
  • Producten die leiden tot oneerlijk gedrag, denk aan afluisterapparatuur, hacking software, etc.

Shopping mania

Afijn, een berg met zaken waar je rekening mee dient te houden in relatie tot Google Shopping. Hopelijk begint het inmiddels niet te draaien in je hoofd want het is best goed te doen. Ga vooral met veel structuur te werk. Zorg dat je product feed compleet is (vergeet de GTIN niet) en maak een Google Merchant Center account aan. Koppel GMC aan AdWords en ga van start. Twijfel je over de vraag of jouw product geschikt is voor Google Shopping? Lees dan de voorwaarden of neem contact op met Google. Kortom is het, ondanks alle effort, zeker de moeite waard Google Shopping in te zetten om jouw online doelstellingen te behalen.

Share this post