Google Shopping, de dienst van Google om je producten op een andere manier aan te prijzen dan de reguliere tekstadvertenties in de zoekresultaten. Vele van jullie kennen Google Shopping waarschijnlijk en zijn van plan dit interessante kanaal binnenkort in te zetten. Of wellicht zet je Google Shopping inmiddels al in. Hoe dan ook, dit artikel geeft je een beeld van de belangrijke randvoorwaarden die er zijn om Google Shopping effectief in te zetten.
Je zegt Google Shopping en je zegt direct: product feed. Misschien wel de belangrijke randvoorwaarde om Google Shopping goed in te zetten. De product feed zorgt ervoor dat je Google op een gestructureerde wijze je productassortiment aan kan bieden. Google kan op deze manier relatief eenvoudig een zoekresultaat koppelen aan jouw product. Er zijn bij het maken van een product feed echter een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden. In de product feed moeten namelijk de volgende zaken worden opgenomen (in kolomvorm):
‘Makkie’ denk je nu waarschijnlijk en dat klopt, dit gedeelte van het invullen van een feed is niet bijzonder complex. Houd er wel rekening mee dat er nog meer specifieke voorwaarden zijn afhankelijk van jouw product. Google heeft flink wat informatie beschikbaar hierover, lees dit dus zorgvuldig om verrassingen te voorkomen.
Helaas zijn we er nog niet. De uitdaging zit vooral in het volgende gedeelte, namelijk het toevoegen van product ID’s. Sinds 16 mei heeft Google hier het beleid enigszins aangepast en is het verplicht een GTIN (in Nederland ook wel bekend als EAN nummer) toe te voegen aan het product wanneer deze beschikbaar is. Doe je dit niet, dan worden de producten afgekeurd en niet (meer)vertoond. Zorg er dus voor dat je de voorwaarden van Google op dit gebied goed doorneemt wat betreft deze product-ID’s en voeg de GTIN toe aan je feed. Mocht je overigens Google Shopping al inzetten, dan ontvang je een melding in het Google Merchant Center wanneer de producten worden afgekeurd om deze reden.
Nu we het toch over het Google Merchant Center hebben, direct maar de uitleg over deze dienst en tevens belangrijke voorwaarde om Google Shopping in te zetten. Alvorens Shopping in te zetten dien je namelijk een account aan te maken in het Merchant Center. Dit programma is de schakel tussen jouw product feed en Google AdWords (waarover later meer). In het Google Merchant Center kun je de product feed (die voldoet aan alle voorwaarden) uploaden en vervolgens de koppeling maken met AdWords.
Oké dan het is gelukt, je hebt jouw feed aan alle voorwaarden van Google laten voldoen en inmiddels is de feed geüpload in het zojuist aangemaakte Google Merchant Center account. Daarna heb je de koppeling tussen AdWords en het Merchant Center gemaakt en ben je klaar om te gaan adverteren. De volgende stap is dan ook het aanmaken van een Google Shopping campagne in AdWords. Hierbij zijn een aantal belangrijke zaken om rekening mee te houden:
En aan de slag! Oh wacht, voorgaande zaken zijn natuurlijk allemaal leuk, maar de vraag spookt wellicht nog steeds door je hoofd of jouw product überhaupt geschikt is om via Google Shopping te promoten. Daarom wordt hierbij nog eens extra ingezoomd op het hierboven genoemde Google Shopping beleid. Een belangrijk ding om rekening mee te houden is het feit niet alle producten kunnen worden ingezet voor Google Shopping. Denk hierbij aan:
Google heeft deze zaken zorgvuldig vastgelegd. Mocht je twijfelen over de vraag of jouw product wel geschikt is voor Google Shopping. Bekijk dan ook het beleid van Google wat betreft deze materie. Daarnaast nog een aantal, wellicht iets meer voor de hand liggende zaken die niet zijn toegestaan maar wel het benoemen waard:
Afijn, een berg met zaken waar je rekening mee dient te houden in relatie tot Google Shopping. Hopelijk begint het inmiddels niet te draaien in je hoofd want het is best goed te doen. Ga vooral met veel structuur te werk. Zorg dat je product feed compleet is (vergeet de GTIN niet) en maak een Google Merchant Center account aan. Koppel GMC aan AdWords en ga van start. Twijfel je over de vraag of jouw product geschikt is voor Google Shopping? Lees dan de voorwaarden of neem contact op met Google. Kortom is het, ondanks alle effort, zeker de moeite waard Google Shopping in te zetten om jouw online doelstellingen te behalen.