22.03.2017
Advertising

Mercedes-Benz toont ongekend veel lef met hun nieuwe campagne ‘Grow up’

By: Henk de Hooge

BlogAdvertising

Je zegt niet zo vaak “Wow wat een campagne, hier moet je wel lef voor hebben“. Terwijl ik het zit in te tikken is dit zo’n beetje wat in mij opkomt. Vijf indringende video’s van Mercedes-Benz, een van de belangrijkste autofabrikanten ter wereld, die al jaren bezig is met een gigantische metamorfose. Het merk dat er in geslaagd is om het oude klassieke imago om te gooien naar een merk dat nu jongeren aanspreekt. Als je dit 15 jaar geleden had verteld, hadden veel autoliefhebbers geroepen: “no way, dat gaat echt niet gebeuren“.

Grow up

In de Grow up-campagne die begin deze maand werd gelanceerd laat Mercedes-Benz nu echt alles los en gaat voor een hele nieuwe benadering van hun marketing- en communicatiestrategie. Contentcreatie voor vijf modellen op een manier die zelden eerder is vertoond. Om enigszins te begrijpen waar het allemaal over gaat kun je het beste eerst onderstaande Grow up-trailer bekijken. Als deze video je pakt, ben je daarna alleen maar benieuwd hoe dit dan verder gaat.

Je kunt je oprecht afvragen of dit direct impact gaat hebben en of je door het zien van deze vijf video’s nu direct een Mercedes gaat kopen. I guess not. Wat het doet is: het tast je gevoelens en gedachten over het merk aan. Dit raakt andere emoties en waarden. Groei op, krijg een baan, ga trouwen, start een gezin. Mercedes-Benz wil je duidelijk wat vertellen.

Mercedes-Benz heeft lef

En misschien is dat wel wat Mercedes-Benz echt wil. De kans dat dit je bij blijft is immers vele malen groter dan de zoveelste ‘kijk ons eens’-campagne. Wat staat is dat je heel veel lef en ballen moet hebben om op deze manier je merk te koppelen aan emoties en het zo onder de aandacht te brengen. Niet iedereen zal het helemaal begrijpen of misschien wel too much vinden of dat het helemaal niets met auto’s heeft te maken. Dat zal de Mercedes-Benz weinig uitmaken want net als in het echte leven maak je altijd je eigen keuzes. Grow up!

Share this post