Nederlandse consumenten hebben samen inmiddels meer dan één miljard euro uitgegeven aan smart home-apparaten. Dat blijkt uit cijfers van Multiscope. Het grootste aandeel hebben de slimme huishoudelijke apparaten, zoals bijvoorbeeld de slimme thermostaat.
Inmiddels hebben drie op de tien huishoudens in Nederland minimaal één en soms zelfs meerdere slimme apparaten in huis (29 procent). Het zijn vooral de huishoudelijke apparatuur waar we geld aan uitgeven. In totaal werd 350 miljoen euro besteed aan bijvoorbeeld robotstofzuigers en wasmachines die via een app te bedienen zijn. 240 miljoen euro werd uitgegeven aan producten op gebied van veiligheid en beveiliging, zoals IP-camera’s en slimme beveiligingssystemen. En dan is er ook nog een categorie met slimme verlichting en schakelaars, waar 180 miljoen werd uitgegeven.
De grootste bijdrage aan de totale besteding wordt dus geleverd door de slimme thermostaten, met 150 miljoen. De meeste mensen die er een hebben, hebben deze gekregen bij hun energieabonnement of ze hebben zelf (mee)betaald (33 procent). Energieleveranciers investeren dus zelf ook in deze productcategorie, maar kosten worden wel ook in een abonnement doorberekend.
© stockWERK – Fotolia