Eén van de grootste bedreigingen voor het milieu is plastic: er zwerft veel te veel rond dat niet gerecycled wordt. Maar liefst 1 miljard plastic flesjes komen in de oceanen terecht, om daar onherstelbare schade aan te richten. Daarom zijn initiatieven als Dopper ook zo goed, die voorkomen dat mensen onnodig veel plastic flesjes kopen en weer weggooien. Maar nu is er nog een concept dat ervoor moet zorgen dat we minder plastic flesjes gebruiken. Ooho! wil ons namelijk water niet meer laten drinken, maar laten eten, in de vorm van een eetbaar balletje dat je in één keer in je mond kunt stoppen.
Al in 2013 lanceerde Ooho! het eerste concept van eetbaar water, maar toen waren crowdfundingprojecten nog niet zo hot als ze nu zijn. Via Crowdcube.com werd een poging gedaan om het streefbedrag van 400.000 Britse ponden binnen te halen, maar inmiddels is al het dubbele bedrag binnen.
Ooho! is een idee van Skipping Rocks Lab in Londen, een startup die gespecialiseerd is in innovatieve verpakkingen. Ze experimenteren vooral met verpakkingen die gemaakt worden van natuurlijke materialen.
Al jaren werken ze dus aan balletjes met water die je als het ware kunt eten. Om het water heen zit een membraan dat wordt gemaakt van planten en zeewier. En dat heeft een aantal voordelen
Nu zijn die eetbare balletjes gevuld met water lang niet in iedere situatie handig, maar daarmee wordt volop getest, zoals tijdens hardloopevenementen. Voor hardlopers zou dit ideaal zijn, want hardlopend uit een flesje of een bekertje drinken is heel erg onhandig. En uit de video blijkt ook dat je de balletjes niet zomaar kapot knijpt.
Het beoogde crowdfunding-doel is dus behaald en dat geeft Skipping Rocks Lab de mogelijkheid om hun concept verder uit te werken en ook daadwerkelijk op de markt te brengen.
Het doet in ieder geval denken aan de TEDtalk van Narayana Peesapaty tijdens de TEDxAmsterdam van 2016. Hij bedacht eetbaar bestek, in stijd tegen al dat plastic bestek dat voor dezelfde milieuproblemen zorgt als de flesjes.
Het eetbare bestek heeft in India in ieder geval al goede dingen teweeg gebracht en dat gaat Ooho! zeker weten ook doen. De eetbare balletjes zijn al in verschillende pop-up stores te koop geweest maar met 8 ton Britse ponden gaat de wereld daar de komende jaren nog veel meer van zien.