04.11.2016
DC Business

​Sparta gaat gebruik maken van datascouting

By: Redactie Dutchcowboys

BlogDC Business

Voetbalclub Sparta gaat een samenwerking aan met SciSports. Een bedrijf dat voetbaldata opwaardeert tot inzicht ten behoeve van de scouting afdeling. De Rotterdamse eredivisionist gaat deze zogenaamde datascout gebruiken als volwaardig lid van het scouting team. SciSports werkt al voor diverse clubs en agents in Nederland, België, Engeland, Portugal, Brazilië, Duitsland en Italië.

Datascouting

Datascouting vindt steeds meer zijn weg in het betaald voetbal. SciSports verwerkt de data van bijna alle competities en spelers wereldwijd tot begrijpelijke informatie ten dienste van de scouting afdeling van een voetbalclub. Datascouting geeft wereldwijd, on-demand en op begrijpelijke wijze inzicht in kwaliteiten en groeicapaciteit van potentieel aan te trekken spelers.

Data intelligentie

Dolf Roks, hoofd scouting van Sparta: “We proberen alle mogelijkheden te bekijken die ervoor zorgen dat de spelers, het team en de club beter worden. Daar hoort ook data intelligentie bij. De voetbaldata en analyses zijn, na een korte poefperiode, een nieuwe aanvulling op onze scouting gebleken. Ze helpen niet alleen bij het zoeken van goede spelers maar ook om de vaardigheden en potentie van onze eigen spelers optimaal inzichtelijk te hebben. Data-intelligentie zal steeds meer zijn intrede gaan doen het voetbal. Sparta wil daarin graag voorloper zijn. Het hoort bij een topsportklimaat om alles eruit te halen wat erin zit.”

300.000 spelers

SciSports analyseert data van meer dan 300.000 spelers waarmee op spelersniveau onder andere kwaliteit, spelersgroei, potentie en invloed op het team wordt bepaald en voorspeld. Op teamniveau wordt het gebruikt om wedstrijden en competities te analyseren en te voorspellen. De tool SciSkill helpt bijvoorbeeld bij het vinden een talent in een bepaalde regio en het zoeken van een speler bij een spelersprofiel maar ook bij een analyse van de tegenstander.

Share this post