22.11.2016
Search

Google maakt Popular Times nog beter met live updates

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSearch

Google is druk in de weer om de informatie die je kunt krijgen als je ergens op zoekt steeds beter te maken. Vorig jaar introduceerden ze popular times, een manier om te zien op welke tijden bepaalde winkels, restaurants of andere zaken druk of juist niet zijn. Ondanks dat het in Nederland nog niet breed uitgerold lijkt te zijn is men wel al weer toe aan de volgende stap, namelijk een live verslag van hoe druk het is.

Locatiedata

Google doet dit door simpelweg te kijken naar het aantal mensen dat hun locatiegegevens doorgeeft te tellen op een bepaalde plek en dat af te zetten tegen de capaciteit van de zaak in kwestie. Dat geeft natuurlijk geen absolute zekerheid over hoe veel mensen er nou echt zijn, maar het blijkt een heel aardige indicatie van drukte. Door het live weer te geven maakt dat de keuze om ergens iets te gaan halen of eten makkelijker: is het volle bak, dan laat maar.

livedata

Time management

Wat we wel al bij veel zaken in Nederland kunnen zien als we ze opzoeken op Google is het time management. Dat geeft dan weer aan hoe lang mensen doorgaans spenderen op een bepaalde plek, zodat je bijvoorbeeld weet hoe lang je gemiddeld moet inroosteren voor een lunch, een kop koffie of een snelle aanschaf. Dat kan handig zijn, al is het wel moeilijk om een gemiddelde te pakken bij een koffietent waar de helft van de mensen rustig gaat zitten en de andere helft met koffie in de hand wegloopt.

Daarnaast wordt er nu ook voor sommige bedrijven (voornamelijk in de VS dus) een aparte tijdstabel weergegeven voor onderdelen van een locatie. Het voorbeeld dat Google in de blogpost noemt is dat je kunt kijken wanneer de apotheek of een winkel geopend is, maar het kan ook werken voor parken, musea of scholen bijvoorbeeld. Handig, maar wel nog iets van de toekomst voor ons, aangezien de uitrol van dit soort services altijd eerst in de VS begint en dan vaak pas langzaam maar zeker onze kant uitkomt.

service hours

Het is in elk geval wel weer een extra pijl in Google’s search-boog en als ze zo blijven doorgaan met relevante en real-time data doorgeven zijn we met zijn allen nog maar een paar zoektermen verwijderd van alles wat we willen weten over een bedrijf. Google moet de resultaten van hun search ook zo handig mogelijk blijven maken, anders hebben mensen straks geen reden meer om buiten Facebook te komen. Zo lang Google data blijft genereren die Facebook gewoonweg niet heeft blijven ze dat in elk geval een beetje voor.

[Afbeelding © kasto – Fotolia]

Share this post