Video is in razend temp uitgegroeid tot een van de belangrijkste en meest gebruikte media. Iedere zichzelf respecterende multinational gebruikt video om met hun gebruikers te communiceren, user-driven informatie te vergaren en conversie te vergroten. Maar een goede video maak je niet zomaar! Wil je weten hoe ook jij succesvol betere video’s kan maken? Dit artikel beschrijft 11 insider tips die de corporates allemaal toepassen en die jou helpen bij het maken van je eigen video’s.
Video is de laatste jaren steeds populairder geworden. Er zijn talloze manieren om video’s in te zetten. Denk aan vlogs, webinars, de communicatie met klanten via Brand/Culture Video’s en ter aanvulling of zelfs vervangingen van handleidingen.
Ook binnen de reclamemarkt krijgt video een steeds groter aandeel in de mix van de verschillende mediakanalen. Uit een onderzoek van IAB Nederland blijkt dat het gebruik van online video advertising in het eerste half jaar van 2016 een indrukwekkende groei van 55% liet zien.
Er zijn verschillende redenen waarom video steeds populairder wordt:
Waarom het grootbedrijf massaal inzet op video mag duidelijk zijn. Maar hoe maken zij video’s die daadwerkelijk zorgen voor conversie, effectieve informatieoverdracht en die door de doelgroep worden omarmd?
Hieronder 11 insider tips die multinationals gebruiken om betere video’s te maken.
Video’s kun je inzetten voor verschillende doelen, zoals eerder al genoemd. Zorg ervoor dat je een tool gebruikt die pas bij jouw soort video. Maak je een persoonlijke video over jouw bedrijf, dan zijn andere tools geschikt dan bij het maken van een instructievideo.
Op deze pagina vind je een handig overzicht met alle tools om direct zelf mee aan de slag te kunnen.
Een gebruiker beslist eerst op welk platform hij naar video’s gaat kiezen en maakt dan een keuze voor de op het platform beschikbare video’s. Bij het maken van de keuze is de titel heel belangrijk. Zorg dus voor een duidelijke titel, die in de taal van de gebruiker aangeeft waar de video over gaat. Gebruik zeker geen vakjargon of al te informele taal in de titel van je video. Zorg dat duidelijk is wat voor soort video het is. Bij een instructievideo kun je dit bijvoorbeeld duidelijk maken door in de titel op te nemen ‘Hoe maak je / Hoe doe je…’ Lees zeker ook deze SEO-tips, die je meer vertellen over het vindbaar maken van je video door zoekmachines.
Mensen slaan informatie beter op als beeld en geluid worden gecombineerd. Zorg er dus voor dat je video naast beeld ook gesproken tekst bevat. Je kunt gebruiken maken van een text-to-speech stem, maar het is nog beter om een voice-over artiest de tekst te laten inspreken. Mensen hebben namelijk een voorkeur voor een menselijk stem.
Zodra de gesproken informatie in een video afwijkt van wat de gebruiker ziet, moet deze zijn geheugen aanspreken om de informatie die eerder in beeld te zien was weer op te roepen. Om de cognitieve impact op de kijker zo laag mogelijk te laten zijn, moet de gesproken tekst in een video synchroon lopen met het beeld dat op dat moment te zien is.
Doel van de video is om informatie over te dragen. In welk tempo je de informatie kan aanbieden, hangt van de gebruikers af. Wordt de informatie te snel aangeboden, dan zal de informatieoverdracht niet goed plaatsvinden. Wordt de informatie te langzaam aangeboden, dan haken de gebruikers af. Zorg daarom voor:
Voor gebruikers is het handig dat ze de video op hun manier kunnen kijken. Zorg daarom voor de juiste bedieningselementen. Voeg in ieder geval deze knippen toe: play/start, stop, pause/pauze, een voortgangsbalk en volume knop. Zo kan de kijker de video op bepaalde momenten even stop zetten, bijvoorbeeld als hij iets wil opschrijven of wil uitproberen. Of hij kan bepaalde informatie overslaan, bijvoorbeeld als deze al bekend is.
Als een gebruiker weet wat er gaat komen, is het opslaan van de getoonde informatie makkelijker. Zorg dus voor een preview van de video, waarin je vertelt waar de video over gaat.
Gebruik je een storyboard bij het maken van de video, zog er dan voor dat je begint met een samenvatting van de informatie die nog gaat komen.
Zorg voor actieve verwerking van de informatie uit de video door de informatie in de eerste of tweede persoon aan te bieden. Uit onderzoek (Mayer, 2005) is namelijk gebleken dat informatie die in conversationele vorm aangeboden wordt beter verwerkt wordt. De gebruiker voelt zich dan sneller onderdeel van het gesprek en zal de informatie actief verwerken. Gebruik daarom als het even kan de eerste of tweede persoon. Gebruik ook voornaamwoorden. Niet alleen ik en jij, maar zeker ook wij.
Veel video’s zijn te lang. Als je veel informatie wil delen, kies dan voor een serie van korte video’s. De boodschap van een korte video wordt eerder opgeslagen in het geheugen. Video’s zouden maximaal een minuut mogen duren. Korte video’s zorgen voor meer betrokkenheid van de gebruikers.
Het grote voordeel van video is de interactie met de gebruiker. Wil je meer interactie, plaats je video dan op verschillende platforms.
Plaats de video in ieder geval op Vimeo. Het aantal gebruikers is kleiner dan van bijvoorbeeld YouTube, maar de betrokkenheid van de gebruikers is veel groter. Resultaat: veel waardevolle feedback van de gebruikers, waarmee je jouw video’s verder kunt verbeteren.
Als je video gepubliceerd is, verzamel en analyseer dan regelmatig de gegevens. Denk aan het aantal views, maar ook aan kenmerken van de gebruikers als geslacht, leeftijd, geografische locatie, enzovoort. Gebruik de gegevens om vervolgacties te bepalen en om je volgende video nog beter aan te laten sluiten op de gebruikers.
Deze blogpost is geschreven door Ferry Vermeulen, blogger, ondernemer en oprichter van INSTRKTIV.