Je hebt veel tijd en moeite gestopt in de perfecte nieuwsbrief. Eindelijk kan ‘ie de deur uit. Blijkt het achteraf dat je toch iets bent vergeten. Het overkomt ons allemaal weleens. Erg balen, maar een leerpunt voor de volgende nieuwsbrief. Wij zijn van mening dat je je mailing op de volgende 15 punten moeten checken voordat je op de verzendknop drukt. Voor het gemak hebben we ze voor je gecategoriseerd en opgesomd.
Stel: je hebt een mooie uitnodigingsmail gemaakt voor een klantendag. Je verstuurt de mail, maar je hebt niet gelet op de afzendernaam. Al je mailings verstuur je nu eenmaal vanuit Bedrijfsnaam | Nieuwsbrief. Waarschijnlijk had Bedrijfsnaam | Klantendag hier beter geweest. Het sluit namelijk beter aan op de inhoud en geeft de ontvanger al een beeld wat de inhoud ongeveer zal zijn.
Een voorbeeld van C&A:
Je hebt even geen inspiratie en je onderwerpregel luidt daarom: Uitnodiging klantendag 9 mei 2017. Oké, het is een feitelijk correcte boodschap. Maar vergeet niet dat veel lezers op basis van je onderwerpregel bepalen of ze je mail wel of niet openen. Je onderwerpregel verdient daarom altijd extra aandacht. What’s in it for them? Het werkt waarschijnlijk toch beter als je schrijft: Leer op onze klantendag hoe je netwerkt.
Informatie die je niet in je afzendernaam stopt, kun je ook kwijt in je replyadres. Eén van de redenen dat organisaties meerdere replyadressen hebben. Let er wel op dat je de juiste selecteert, anders sla je de plank behoorlijk mis. Wat weer invloed heeft op het succes van je mailing.
Zijn er bij een contactpersoon in de database bepaalde gegevens onbekend? Zorg er dan voor dat bij de personalisatie in mailings in ieder geval een alternatieve waarde is ingevuld. Zo voorkom je een aanhef als Beste […]. Beste klant of Beste relatie is altijd beter dan een leeg veld.
Last but not least: voeg een snippet toe. Wij ontvangen dagelijks mailings die op alle punten fantastisch scoren, maar waarin je nog steeds leest Kunt u deze mail niet goed lezen, klik dan hier. Zeker op een mobiel werkt een snippet of preheader als een tweede onderwerpregel. Op een mobiel zie je namelijk altijd de afzendernaam, de onderwerpregel en het eerste stukje tekst van je mailing – de snippet. Verleid met deze drie mailelementen je lezer de mailing te bekijken.
Met Google Analytics gekoppeld aan je mailing kun je je lezers en hun zoekgedrag op je website volgen. Belangrijk dus om de UTM-codes in te vullen en ze te koppelen aan je links.
Trackable links zijn links waarbij de kliks op de link worden gemeten. Goed om te weten of en hoeveel er wordt geklikt en dus of je ontvanger interesse heeft in wat je aanbiedt. Doe dit niet alleen bij tekstlinks maar ook bij afbeeldinglinks en calls-to-action. Deze kun je toevoegen via je e-mail marketingsysteem. Een extra check hierop is geen overbodige luxe.
Creëer een groter bereik van je content door het gemakkelijk deelbaar te maken voor social media. Dit is mogelijk door social media-buttons en share-mogelijkheden per contentblok toe te voegen aan je mailing. Zo kan je ontvanger met één klik op de knop jouw content delen met zijn volgers.
Goede afbeeldingen versterken je mailing en geven je boodschap extra kracht. Een goed begin is het halve werk. Zorg daarom dat de afbeeldingen goed worden weergegeven in je mailing. Onscherpe of slecht uitgelijnde afbeeldingen hebben invloed op de resultaten en imago van je mailing.
Afbeeldingen worden vaak niet direct getoond in een inbox. Om je ontvanger toch een beeld te geven van de inhoud van je mail is het verstandig om een alternatieve tekst -een alt-tekst- toe te voegen aan je afbeelding. Het is een extra en sympathieke service aan je lezer die nog te vaak wordt overgeslagen.
Een afmeldknop is wettelijk verplicht in elke mailing. Des te belangrijker dat deze ook naar behoren werkt en natuurlijk naar de juiste afmeldpagina linkt. Stuur jezelf daarom eerst een testmail en check of deze en andere servicelinks in de footer en header werken.
Link je in je mailing naar landingspagina’s en naar formulieren? Zorg dat ook deze goed werken en mooi worden weergegeven. En niet onbelangrijk: het gebruik ervan moet gebruiksvriendelijk en drempelverlagend zijn voor meer conversie.
Ze zijn er nog: e-mail clients die geen HTML ondersteunen. Om die reden is het verstandig om een tekstversie van je mailing te maken. Daarnaast controleren spamfilters vaak of een tekstversie is opgemaakt. Ben je een tekstversie vergeten dan gaat dit ten koste van je aflevering. Voeg dus altijd een tekstversie toe.
Elke e-mail wordt in iedere e-mail client en browser anders getoond. Controleer je mailing daarom op zowel verschillende desktop als mobiele e-mail clients. Zo weet je zeker dat je mail goed wordt ontvangen.
Twee paar ogen zien meer dan één paar. Daarom is het goed dat meerdere mensen (met verschillende achtergronden) de nieuwsbrief uitgebreid testen. Zo kijkt iemand van de marketingafdeling anders naar de nieuwsbrief, dan iemand van de supportafdeling. Wanneer alle feedback is verwerkt en alles naar behoren werkt, is de nieuwsbrief klaar voor verzending.
Je moet aan veel dingen denken voordat je een mail verstuurt. Om niets over het hoofd te zien, is een checklist nuttig. Deze hebben wij daarom speciaal voor jou gemaakt. Pak de checklist erbij als je op het punt staat om een mailing de deur uit te doen. Zo voorkom je dat je 10 minuten na het versturen het liefst onder een bureau wegkruipt.
Deze blogpost is geschreven door Iris Peeters-de Jong & Hendrik Westerhuis van Blinker BV