Een call-to-action is een oproep tot actie. Bijvoorbeeld een oproep Bekijk ons aanbod die linkt naar je website. Een CTA kan een tekstlink zijn of een link achter een afbeelding, titel of button. En vooral buttons zijn belangrijk. Ze laten direct het doel van je mailing zien: Shop nu versus Meer info. Maar waar moet je opletten bij het maken van CTA’s? En niet onbelangrijk: wat schrijf je erop? Dit artikel geeft je voldoende inspiratie om van Lees verder 21 alternatieven te maken.
Spelling matters zeggen ze bij English Oxford Dictionary. En het is best lastig om te achterhalen wat de exacte schrijfwijze is van CTA’s. Ook op Engelstalige websites zie je uiteenlopende varianten voorbijkomen. Bij Blinker hebben we de volgende keuze gemaakt: call-to-action, calls-to-action, CTA en CTA’s. Dus geen: call-to-actions, cta’s of Call-to-Action. Hopelijk kan ‘Oxford’ zich hierin vinden.
Sinds het jaar 2000 kennen we The first law of usability van Steve Krug. En die is heel simpel en geldt zeker voor CTA’s: don’t make me think. Krug spreekt over self-evident, obvious en self-explanatory. Met dank aan Krug weten alle marketeers dat een CTA als Klik hier not done is. Je weet immers niet wat je kunt verwachten na de klik. De CTA is niet duidelijk en niet vanzelfsprekend.
Maar het tegenovergestelde geldt ook. Een CTA als Bestellen is vaak te direct. Zeker als na de button eerst een landingspagina volgt met productinformatie en daarna een bestelformulier. Lezers denken nog al eens dat ze na de klik het product direct besteld hebben. Misschien is in zo’n geval een button met Meer info meer op zijn plaats.
Maar er is veel meer waar je op kunt letten:
In de mailing van C&A vallen het kleurgebruik en de positie van de CTA’s direct op. De dame op de foto draagt kleding en accessoires die qua kleurstelling overeenkomen met de kleur in de CTA. Dit geldt ook voor de ‘mannen’ CTA. Daarnaast is de positie van de CTA’s zo gekozen dat ze ‘in lijn liggen’ met de kijkrichting van de dame en de heer. Zij kijken niet alleen naar ons -de lezers- maar ook richting de CTA’s.
Eye tracking onderzoeken -kijk eens bij de DDMA– laten keer op keer zien dat CTA’s moeten aansluiten op de kijkroute van de lezer. Dit verhoogt het klikgedrag. Een basic voor CTA’s is dan ook: zorg ervoor dat beeldbepalende onderdelen, zoals afbeeldingen, de gekozen titels en de CTA’s, bij elkaar passen en één geheel vormen. Bij C&A hebben ze dat uitstekend begrepen.
Enkele belangrijke aandachtspunten van CTA’s op een rij:
Een veelgehoorde vraag van marketeers: wat kan ik het beste op een CTA schrijven? Wat werkt beter? Moet ik er Lees verder van maken of is Meer lezen beter? Daarop is maar één antwoord mogelijk: ga testen. Je kunt CTA’s uitstekend in een A/B test stoppen.
Toch kunnen we marketeers wel helpen met wat inspiratie. Grofweg kun je vier verschillende schrijfwijzen gebruiken voor CTA’s: actiegericht, met urgentie, persoonlijk of op een directe wijze.
De organisatie Fingerspitz heeft voor het Nederlands 161 powerwords onder elkaar gezet. Die kun je prima gebruiken als inspiratie voor het creëren van CTA’s. Powerwords als nog, direct, inspiratie, ontdekken, origineel, tips of meteen kun je prima gebruiken om alternatieven te verzinnen voor Lees verder. Zeker als je deze powerwords combineert met de verschillende schrijfwijzen.
Alternatieven voor Lees verder: Nog meer lezen, Direct verder, Inspireer mij verder, Ontdek meer, Lees het origineel, Lees alle tips, Ja, ik wil meer tips of Meteen naar artikel.
En ben je op zoek naar inspiratie dan kun je ook altijd terecht bij Maslow. Zijn piramide werkt ook voor CTA’s:
Beetje Maslow voor Lees verder: Lees nu verder, Mis niets > naar artikel, Artikel nu online, Lees gratis verder, Leer meer of Kom meer te weten.
En voor je ’t weet, heb je 21 alternatieven voor Lees verder. Ze zitten allemaal in dit artikel. Met de vier verschillende schrijfwijzen plus een beetje Maslow lukt het mij -en jou!- om de inspiratie aan te wakkeren. Houd je dan ook nog rekening met de basics van CTA’s, dan wordt jouw oproep-aan-de-lezer een conversiehit.
Wil je alle informatie over kleurgebruik, design, kijkroute, schrijfwijzen, Maslow en A/B testing van CTA’s in een overzichtelijke en mooie infographic teruglezen? Download dan onze infographic: do’s & don’ts van calls-to-action.
Deze blogpost is geschreven door Hendrik Westerhuis, Sr. Content Developer, Blinker.