15.03.2017
Advertising

Duopolie FacebookGoogle strijkt bijna alle reclamedollars op

By: Dominique Dewitte

BlogAdvertising

De dominantie van Google en Facebook zal ook dit jaar verder toenemen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van eMarketer. 90% van alle nieuwe reclamedollars die worden uitgegeven zullen door beide bedrijven worden verdeeld. De resterende 10% zijn voor alle andere spelers samen.

Geschat wordt dat de inkomsten uit digitale advertenties in 2017 ruim 83 miljard dollar zullen bedragen, waarbij een derde van alle display-advertenties (de typische reclameboodschappen die men op websites aantreft) op Facebook zullen verschijnen en Google 78% van de advertenties op zoekmachines zal binnenhalen.

Duopolie Facebook – Google

Nog alarmerender is dat 90% van alle nieuwe dollars die in 2017 aan digitale advertenties zullen worden gespendeerd naar het de facto ‘duopolie’ Google en Facebook zullen gaan. Dat betekent dat van de extra 2,7 miljard dollar die dit jaar aan digitale advertenties wordt gespendeerd, Google en Facebook 2,4 miljard dollar kunnen verdelen, terwijl alle andere spelers op de markt zullen moeten vechten om een deel van de resterende 300 miljoen dollar te bemachtigen.

Het rapport benadrukt de moeilijke situatie waarin digitale uitgevers zich bevinden om nieuwe inkomsten te genereren in een omgeving die nog amper inkomstenkansen creëert (denk: adblockers).

emarketer
emarketer

Instagram

Facebook haalt dit jaar dus een derde van alle display-advertenties in de VS binnen, goed voor 16,3 miljard dollar aan inkomsten. De groei is deels te danken aan Instagram, dat 20% van de Facebook-inkomsten uit mobiel voor zijn rekening neemt, in 2016 was dat nog 5%.

Google zal 40,7% van alle digitale advertenties in de VS binnenhalen, dankzij zijn dominantie in de zoekmachinemarkt. Wat betreft display-advertenties zal Google wel 12,5% inleveren, omdat Facebook zich in die markt als absolute marktleider positioneert.

In de zoekmachinemarkt is Google’s dominantie ongenaakbaar. 78% van alle advertentiedollars die dit jaar in de VS op zoekmachines worden gespendeerd, gaan naar Google.

Share this post