De aardbevingen in Midden-Italië tegen het einde van de zomer dit jaar waren vreselijk: niet alleen was de verwoesting compleet, het kostte ook nog eens bijna 300 mensen het leven. Zoals verwacht sprong daarna iedereen in actie om de slachtoffers te helpen en de ravages opnieuw op te bouwen en automaker Ferrari wilde daar ook een steentje aan bijdragen. Ze besloten nog één LaFerrari te maken, nadat de teller in eerste instantie bij 499 was opgehouden. Het racemonster was dus al heel exclusief, maar deze allerlaatste is net een tikkeltje anders dan de rest, dus daar is er letterlijk maar één van.
Dat alles natuurlijk zodat de auto, die bij Sotheby’s werd geveild, een betere prijs zou opbrengen bij de veiling. Ferrari ging ervan uit dat de exclusiviteit en het feit dat het voor een goed doel was zou bijdragen aan een flinke opbrengst van het de rode 949-paardenkracht hypercar en dat is niet tegengevallen. De auto is de deur uitgegaan voor een slordige 7 miljoen dollar, waarmee het automatisch de duurste auto uit de 21e eeuw is die ooit per opbod is verkocht. Het is in elk geval lang niet de duurste ooit.
Afgelopen zaterdag is de biedronde (op de Daytona Speedway in de VS) dus geweest en daarmee is een fors pak geld opgehaald. Ferrari noemde het een geschenk aan Italië en zelfs Sotheby’s heeft haar gewoonlijke percentage afgestaan voor het goede doel. Nu is er dus één persoon op de wereld die deze speciale auto heeft en omdat de kopers niet zomaar konden komen opdagen zit de gelukkige ook 18 maanden aan de auto vast. Maar zoals Ferrari-fans zeggen: het zijn geen auto’s, het zijn kunstwerken. Die hou je zolang het kan.
Ferrari heeft de mogelijke bieders stuk voor stuk uitgekozen op loyaliteit aan het merk en een minimum aan 5 Ferrari’s in de garage, dus het waren echt alleen maar de echte fans die deze auto konden kopen. Dat is gebeurd, en daarmee is Italië weer een stukje geholpen in het overwinnen van de crisis. Mooie auto, mooi verhaal.
[Afbeelding © Ferrari]