13.12.2016
Advertising

De slechtste Nederlandse slogan van 2016 is gekozen

By: Patrick Smeets

BlogAdvertising

Een goede slogan verzinnen is heel lastig. Niet iedereen stoot op goud als ze een pakkende samenvatting van hun bedrijf verzinnen. Voor elke ‘Bloemen houden van mensen’ of ‘even Apeldoorn bellen’ heb je een ‘wat ik onder geen enkele voorwaarde doe is een grote boodschap zonder V.I.Poo’. Er zijn weinig momenten waarop dat duidelijker wordt als verkiezingen van de beste slogan, zeker als ze gekaapt worden door de trollen. Daarom is ‘Wij van Wc-een adviseren Wc-eend’ officieel de beste slogan ooit in Nederland. Bedankt, internet.

Suske en Wiske en de slechte slogan

Er zijn ook genoeg verkiezingen voor slechtste reclame, meest irritante spokesperson en natuurlijk de algemene ‘slechtste slogan’ die de meest waardeloze bedrijfs- en reclameslogans beoordelen op sloganverkiezing.nl met een tienkoppige jury voor wie taal zeg maar helemaal hun ding is. De verkiezing liep tot deze week en we hebben een winnaar:

Winnaar-Slechtste-Slogan-van-2016
Winnaar-Slechtste-Slogan-van-2016

Local Heroes in Utrecht is dus het ergst. Maar ze zijn niet alleen: geen verkiezing zonder een top tien natuurlijk. Dit zijn de tien aller-, allerergste slogans die in Nederland te vinden waren dit jaar.

  1. Zit je haircut (hairsalon en barber Local Heroes, Utrecht)
  2. Your shit is my food! (loodgietersbedrijf L.P. Reith, Den Haag)
  3. Tiet voor een goede BH (lingeriewinkel Hullegie, Epe)
  4. Linger OG Makelt het voor elkaar! (makelaar Linger OG, Amsterdam)
  5. Wie niet horren wil moet maar voelen (Horrenpartners hordeuren, Lonneker)
  6. We’re full of crêpe! (mobiele foodtruck Creppies, Vlaardingen)
  7. Food to Thai for! (Thais restaurant Thai from Sky, Amstelveen)
  8. Wij spelen open taart (Strik Patisserie, Nijmegen)
  9. Aad Kentie. Wie kentie niet?! (koffie- en snackcorner Aad Kentie, Rotterdam)
  10. Zaag u niet uit de naad. Wij zagen alles op maat (houthandel Van Straalen, Utrecht)

Best grappig

Eerlijk? Er zijn toch een aantal glimlachen en proestjes ontsnapt bij het bekijken van de top tien en ondanks dat ze allemaal inderdaad geen prijs winnen voor innovatief denken over slogans zijn de meesten gewoon semi-grappige woordspelingen die ongeveer 99% van de bevolking maakt. Iedereen houdt van woordgrappen, ook al zijn ze officieel niet sjiek bevonden door de hoeders van de humor.

De bedrijven in kwestie zullen er in elk geval vast net zo hard om moeten lachen als toen ze hun slogan bedacht hebben. Ze verdienen een andere prijs: die voor moed, dat ze hun half bezopen grapje doorgezet hebben tegen beter weten in. De meesten van ons lachen gewoon mee. Oprecht gefeliciteerd dus!

[Afbeelding © photographee.eu – Fotolia]

Share this post