23.04.2017
Technology

Vliegende auto uit Duitsland is deze maand testfase in gegaan

By: Patrick Smeets

BlogTechnology

Vliegende auto’s staan al lang hoog op het verlanglijstje van tech-liefhebbers, maar het lijkt nu wel heel dichtbij te komen met allerlei aankondigingen in die sfeer. Nu is er ook de Lilium uit Duitsland. Die heeft namelijk deze maand zijn eerste testvlucht gehad en die is met succes afgesloten.

Deze VTOL (Vertical Takeoff and Landing) tweezitter is tijdens de test verticaal opgestegen en daarna succesvol vooruit gegaan door de motoren te draaien. Klinkt simpel, maar dat is het nooit bij dit soort innovaties. Gelukkig hebben ze er video van, anders zouden we het misschien niet geloven.

36 motoren

Het design van de Lilium is wel apart: er zitten 36 motoren verdeeld over twaalf flappen op de vleugels en die kunnen allemaal apart aangestuurd worden. Opstijgen wordt door de boordcomputer geregeld en zo snel de VTOL vooruit kan gaan is de piloot aan de beurt. Als je dan eenmaal aan het vliegen bent kun je ongeveer een uurtje in de lucht hangen op een batterijcyclus en kom je ongeveer 300 kilometer verder.

Veilig

Het systeem van de Lilium is gemaakt op maximale veiligheid voor de passagier: elk van de 36 motoren kan uitvallen zonder de rest mee te nemen en er is redundantie om te zorgen dat je nooit in gevaar komt. Datzelfde geldt voor de batterijen: die zijn los van elkaar gekoppeld zodat uitval van de ene in het ergste geval betekent dat je reis korter wordt en niet dat je ter aarde stort. Zelfs de piloot kan het niet verknallen: het interne systeem negeert maneuvres die als onveilig worden gezien.

Elk van de 36 motoren staat los en er is redundantie om altijd in de lucht te kunnen blijven.
Elk van de 36 motoren staat los en er is redundantie om altijd in de lucht te kunnen blijven.

Toch wachten

Klinkt allemaal fantastisch dus. We moeten toch nog wel even wachten, want er moet nog eerst getest gaan worden met mensen in de vliegende auto (het is eigenlijk gewoon een elektrisch vliegtuig, maar vliegende auto klinkt beter) en daarna gaat de ontwikkeling door met een vijfzitter voor taxi-doeleinden. Voordat het allemaal in kannen en kruiken is en de luchtverkeersleiding het ook allemaal goed vindt zitten we vermoedelijk toch al in 2020-205. Helaas.

[Afbeeldingen © Lilium]

Share this post