In de wereld van 2017 zijn, helaas, geen plekken of omgevingen meer aan te wijzen die geen bescherming nodig hebben.
Voor het bedrijfsleven geldt, grosso modo, dat hoe groter en serieuzer het bedrijf is, hoe groter de inspanning is om gevrijwaard te blijven van ongewenste indringers. En vitale bedrijfsonderdelen, zoals de essentiële data, voor sabotage dan wel diefstal te behoeden. Niet voor niets is er de afgelopen decennia, achter de schermen, een enorme branche ontstaan die digitale muren bouwt en we tegenwoordig ‘cyberbeveiliging’ noemen. Een wereld van professionals en vette facturen.
Door al die gewichtigheid, en de enorme sommen geld die erin omgaan, zou je bijna vergeten dat elk bedrijf, dus ook het jouwe, ongeacht de dikte van de digitale muur kan worden bespioneerd door een kleuter.
Ga maar na. Als jouw werknemers, zuinige aanname, één maal per dag een zoekopdracht aan ‘open’ zoekmachines als Google of Bing geven. En er is een partij, die van al die zoekopdrachten een lijstje maakt en die gegevens vervolgens tegen betaling aanbiedt: hoe groot is dan de kans dat een concurrent zonder andere inspanning dan de aanschaf van die gegevens precies weet wat jij gaat doen? Waar je in gaat investeren. Welke marketingstrategie je gaat hanteren. Of er overnames in het vat zitten. Of er uitbreidingen staan gepland. En of er leasecontracten aflopen.
Voor al degenen die denken dat het zo’n vaart niet zal lopen en je voor bedrijfsspionage complexe vaardigheden nodig hebt, heb ik slecht nieuws. Het aantal bedrijven dat lijstjes (onder meer van zoekopdrachten) samenstelt en doorverkoopt, groeit als kool. Een prachtig voorbeeld is Bombora, je kan daar zelf al vrijblijvend spioneren. Denk verder ook nog maar eens aan de combinatie Microsoft, Bing en LinkedIn, die sinds kort onder één hoedje opereren, en je begrijpt dat ze door het samenvoegen van bezoekersinfo aan de zoekmachine en een database met bedrijfsprofielen op niet minder dan een goudmijn zitten.
Een goudmijn, die spionage 3.0 faciliteert en voor elke kleuter toegankelijk maakt.
Goede vraag: hoe voorkóm je nou dat je jouw concurrenten gevoelige informatie cadeau doet via een derde partij? En ze op die manier gratis de instrumenten geeft om jouw business in de wielen te rijden?
Wees voortaan kritisch op de zoekmachines waarmee jouw medewerkers aan de gang gaan. En laat ze er bij voorkeur één gebruiken die geen, moeilijk woord, ‘referral data’ deelt met derde partijen als er op een artikel wordt geklikt. Op die manier maak je het de kleuter, die bij het juiste adres klaar staat om met één muisklik al jouw relevante gegevens aan te schaffen, een stuk lastiger.
Eén van de zoekmachines die aan dit criterium voldoet, is Buzzcovery. Naast geheimhouding van relevante data beschikt deze zoekmachine over talloze eigenschappen, die nog eens extra gunstig zijn voor de zakenman of –vrouw die altijd optimaal geïnformeerd wil zijn.
[Afbeelding © ronstik – Fotolia]