Iedereen is weleens in aanraking gekomen met Facebook Ads. Sinds 2007 is het mogelijk te adverteren op dit sociale platform. Wellicht heb je er weleens aan gedacht zelf te gaan adverteren op Facebook. Echter weet je nog niet helemaal wat de mogelijkheden zijn en hoe je dit zou kunnen aanpakken. Het adverteren op Facebook kan namelijk, mits goed ingesteld, zeer gericht én uiterst effectief ingezet worden. Het vergt natuurlijk wel even wat aandacht, daarom in dit artikel een aantal mogelijkheden hoe je dit zou kunnen aanpakken.
Oké, we starten bij het ‘wat’, in dit geval wordt daarmee bedoelt hetgeen we allemaal zouden kunnen doen met Facebook in relatie tot adverteren. Ongeveer 9,6 miljoen Nederlanders maken dagelijks gebruik van Facebook. ’Do I say more?’ Dat is iets wat gechargeerd, maar er zit wel een kern van waarheid in. Met Facebook is het bereik namelijk erg groot. Daarbij kun je ook nog eens uitstekend targeting instellen op behoorlijk specifieke doelgroepen (denk aan bijvoorbeeld mensen die enkel Netflix liken, tussen de 25 en 35 jaar zijn, samenwonen en geen kinderen hebben). Ook is het relatief eenvoudig een behoorlijk aantal vertoningen te genereren onder de doelgroep, met een beperkt budget. Nadelen zijn er natuurlijk ook, zo is een persoon die actief is op Facebook over het algemeen relatief ‘koud’. Met andere woorden hij of zij is niet per sé in actieve koopmodus, of te wel niet actief op zoek naar jouw product. Toch biedt Facebook voor veel producten en diensten gave mogelijkheden.
Over naar het ‘hoe’, uiteraard is dit de langste paragraaf daar we hier echt stappen kunnen gaan zetten. Het opzetten van een Facebook campagne doe je namelijk in Facebook for Business. Een relatief eenvoudige interface om alle campagnes, settings, ads, etc. te bepalen en in te stellen. Uiteraard wil je voordat je begint goed de doelstellingen bepalen die je wilt gaan behalen. Bijvoorbeeld gericht op meer relevant verkeer naar je website, het vergoten van het aantal volgers, branding en/of keiharde conversies. Afijn, laten we de inhoud in duiken en stilstaan bij de verschillende mogelijkheden.
Beginnen natuurlijk bij het bepalen van je doelgroep. Daar biedt Facebook namelijk een aantal interessante opties voor. Er zijn hierbij een drietal mogelijkheden te benoemen, te weten: kerndoelgroepen, aangepaste doelgroepen en vergelijkbare doelgroepen. Bij een kerndoelgroep kun je zelf zaken selecteren als leeftijd, locatie, geslacht, functie, etc. Dat gaat al best diep en geeft je uitstekende mogelijkheden je targeting te matchen met jouw doelgroep.
Daarnaast heb je, en nu wordt het echt tof, ook aangepaste doelgroepen die je kunt gaan inzetten. Je hier bijvoorbeeld gebruik maken van het emailadressenbestand uit je CRM en deze importeren in Facebook. Dit geeft je de mogelijkheid hele specifieke advertenties te tonen aan een selecte groep mensen waarvan je weet dat ze al eerder in contact zijn geweest met jouw bedrijf. Daarnaast wil je ook de zogenaamde Facebook pixel gaan plaatsen op je website. Allereerst heeft dit als voordeel dat je mensen kunt uitsluiten die reeds geconverteerd hebben, waardoor je geen onnodige kosten maakt. Daarnaast zorgt dit er ook voor dat je vervolgens bezoekers van je website opnieuw (middels remarketing) kunt benaderen. Dit geeft je vanzelfsprekend interessante inzichten. Wat heet, het kan zelfs zo ver gaan dat je ook de specifieke producten waar iemand interesse in zou kunnen hebben of heeft getoond laat zien in Facebook. Een beetje zoals je al kent van dynamische remarketing in Google AdWords.
De laatste optie is het gebruik maken van vergelijkbare doelgroepen. Hiermee kun je ervoor zorgen dat je meer potentiële klanten kunt benaderen die vergelijkbaar zijn met de mensen die al aan je verbonden zijn. Dat wil zeggen, de informatie die je hebt over bijvoorbeeld bepaalde demografische gegevens, weer inzet om nieuwe klanten te vinden. Bijzonder waardevolle inzichten die je ook meer kunnen leren over jouw doelgroep.
Dan over naar de verschillende opties die er zijn wat betreft soort advertenties. Allereerst heb je onder meer de keuze uit het creëren van een videoadvertentie. Het woord zegt het al, hierbij kun je gebruik maken van een korte visuele boodschap in je ad om de doelgroep te overtuigen. Daarnaast heb je de mogelijkheid om te kiezen voor een carrousel/slideshows (roterende ad), eenvoudige linkadvertentie of fotoadvertentie.
Facebook geeft zelf een flink aantal mogelijke doelstellingen waarop je de advertentie kan aanpassen met bijvoorbeeld een specifieke call to action. Denk aan een knop met ‘Like page’, of ‘Play now’ in het geval je een applicatie promoot. Voor het overzicht hieronder de verschillende doelstellingen/mogelijkheden op een rijtje:
Bijzonder veel mogelijkheden dus. Last but not least, biedt Facebook for Business ook interessante mogelijkheden voor het online promoten van offline aanbiedingen in de fysieke winkels. Dit werkt bijvoorbeeld met een barcode of kan simpel worden ingewisseld bij de kassa in de winkel. Leuke mogelijkheid om zo een verlengstuk van je winkel te creëren.
Naast het zoeken van de combinatie tussen fysieke winkel en online, kunnen we ook kijken naar cross-device. Facebook biedt namelijk een interessant rapport aan op dit gebied. Zo is het mogelijk te bekijken welk pad exact is afgelegd op verschillende apparaten alvorens de aankoop is voltooid. Zo kun je bijvoorbeeld mooie analyses maken wat betreft de bijdrage van mobiel op bepaalde aankopen.
Tot slot een aantal tips die jou wellicht ook van pas kunnen komen bij het adverteren op Facebook. Bepaal overigens allereerst goed welke doelstelling je hebt; is dit branding, engagement, conversie, etc.? Doordat er behoorlijk wat opties zijn, dien je zorgvuldig te kiezen welke formaten en targeting geschikt is voor jouw situatie. De ervaring leert overigens dat het zeker zinvol is te blijven testen met deze combinaties. Een aantal andere denkrichtingen/tips:
Kortom is Facebook for Business een bijzonder interessant medium om eens gebruik van te gaan maken. Zeker doordat je de mogelijkheid hebt hele specifieke doelgroepen te selecteren is de relevantie van je advertentie vaak relatief hoog. Maar ook het sturen op conversie is uitstekend mogelijk of dit nu via remarketing is of niet. Natuurlijk hangt de effectiviteit ook zeker samen met de dienst of het product dat je aanbiedt. Toch kun je voor een relatief beperkt budget een behoorlijk bereik genereren onder een specifieke doelgroep. Dat maakt Facebookadvertenties dan ook zeker de moeite waard om eens uit te gaan proberen.