22.02.2017
Online

​Online trends: van analyseren naar voorspellen

By: Fabian Hoogland

BlogOnline

Pokémon Go, oh jee niet nog meer over deze hype denk je nu wellicht. Toch is deze trend voor marketeers uiterst leerzaam en inspirerend. Het zorgt namelijk voor de vraag: hoe kan ik op een dergelijke trend inspelen? Maar wellicht nog belangrijker: hoe kan ik een dergelijke trend ontdekken? In dit artikel daarom een aantal mogelijke denkrichtingen en voorbeelden van trends. Ter inspiratie, maar ook zeker om de volgende keer snel te kunnen schakelen wanneer een trend in jouw markt zich voordoet.

Ontdekken

Eigenlijk direct de lastigste stap in dit hele verhaal, namelijk het ontdekken van een trend. Online zijn hier een aantal hulpmiddelen voor beschikbaar. De belangrijkste tool die elke marketeer kan en misschien wel moet gebruiken is Google Trends. Het platform waarin Google het verloop wat betreft interesse in een bepaald zoekwoord weergeeft. Maar ook de Keyword Planner van Google AdWords geeft interessante inzichten. Zo kun je exacte volumes achterhalen en de trend ontdekken en/of een vergelijk maken. Om even bij de tools van Google te blijven, kun je ook heel goed gebruik maken van je eigen Google AdWords campagnes. Hierin merk je namelijk direct een verandering in bijvoorbeeld een bepaalde categorie. Denk aan het voorbeeld je dagbudget dat opeens wordt aangetikt, terwijl hier eerder behoorlijk ruimte zat. Een indicatie van meer interesse in een bepaalde categorie.

Tot slot kun je ook denken aan andere mogelijkheden die wellicht meer ter inspiratie kunnen worden gebruikt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de trending video’s op YouTube of het checken van de best bezochte websites via Alexa. Ben je wellicht benieuwd naar hoe de trends zijn op het gebied van apps? Dan is App Annie mogelijk een handige tool voor je. Afijn, genoeg mogelijkheden dus om trends te bekijken. Laten we daarom eens dieper gaan inzoomen op Google Trends en starten met de vraag: was de val van Hyves te voorspellen?

Online-trends-2
Online-trends-2

Zoals je in de grafiek kunt zien, was de opkomst van Facebook een indicatie geweest van de teruggang van Hyves. Uiteraard is het niet eenvoudig om zaken volledig te voorspellen, maar het kijken naar, in dit geval, de concurrentie helpt hier wel bij. Dit idealiter in combinatie met de markt helpt je om een echte ‘waarzegger’ te worden, althans relatief dan. Hierbij kun je overigens bijvoorbeeld ook denken aan de trend op ‘Hyves opzeggen’.

Online-trends-4.5
Online-trends-4.5

Het geeft je in ieder geval wel gave denkrichtingen en achtergrond voor een bepaald vraagstuk. Hierbij wil je overigens ook verder gaan dan het enkel kijken naar de concurrentie. Wanneer we weer kijken naar het Hyves-voorbeeld, kun je ook kijken buiten de Nederlandse grenzen.

Facebook in de V.S.

Online-trends-5-vs
Online-trends-5-vs

vs. Facebook in NL

Online-trends-6-nl
Online-trends-6-nl

De trend tussen de interesse in Facebook in de Verenigde staten en de interesse in Nederland is dan ook een gave vergelijking. Hierin valt op dat de piek wat betreft interesse duidelijk later was in Nederland. Je zou kunnen stellen dat de toename in interesse van Facebook een goede indicatie was. Zeker wanneer je enkel naar de trendlijn kijkt. Hier is overigens wel een belangrijke nuance aan toe te voegen. Je denkt nu wellicht namelijk: ‘hé wat raar dat de trend van Facebook terugloopt’. Vooral omdat er nochtans nieuws over wederom een nieuwe record wat betreft actieve gebruikers gepubliceerd werd. De neergaande trend valt dan ook te verklaren doordat er op desktop iets wat minder interesse is en dat vooral de mobiele platformen (apps) dit over hebben genomen.

Oké, dit voorbeeld had vooral betrekking op de langere termijn. Maar ook wanneer een trend meer een hype is zijn er leuke inzichten te zien. Neem nu Pokémon Go, al veel over geschreven, maar desalniettemin interessant om eens naar de trendgrafiek te kijken. Duidelijk, kort maar krachtig.

Online-trends-3
Online-trends-3

Een mooi voorbeeld van inspelen op een trend als Pokémon Go is het kijken naar de behoefte van de doelgroep, in dit geval de Pokémon Go speler. Dagen liepen ze over straat, de vooral jongere doelgroep. Bij vaders en moeders werd uiteraard geklaagd dat de batterij van de mobiele telefoon vlot leeg ging. Je voelt hem natuurlijk al aankomen, de oplossing was een draagbare accu oftewel powerbank.

Online-trends-4
Online-trends-4

Wanneer je deze trend had zien aankomen en hiervoor al een magazijn vol met powerbanks had klaarstaan, kon je weleens pret hebben gehad. Nu zonder gekheid, het inspelen op een dergelijke hype is erg lastig. Wat hier vooral duidelijk moet worden is dat deze Pokémon Go trend relatief kort is geweest, datzelfde geldt voor de interesse in powerbanks. Het (in paniek) bestellen van een voorraad powerbanks op het hoogtepunt van de trend had zomaar eens minder kunnen uitpakken. De trend verdween namelijk relatief snel weer.

Online-trends-7-nl
Online-trends-7-nl

Daarnaast is er ook de samenhang tussen trends. Hierbij is een mooi voorbeeld de trend wat betreft interesse in ‘sportschool’ en ‘bmi berekenen’, zie het voorbeeld hierboven. Dit kun je natuurlijk ook doen met producten van jouw bedrijf. Het geeft mogelijk interessante inzichten, ideeën en mogelijkheden om campagnes op te bouwen. Überhaupt geldt dit natuurlijk voor seizoengevoelige producten. Een ander leuk voorbeeld is dan ook de interesse in winterbanden. In welke winter heeft Nederland de meeste sneeuwhinder ondervonden denk je?

Online-trends-8-nl
Online-trends-8-nl

Weeromstandigheden zijn dus bijzonder interessant om eens te vergelijken in combinatie met interesse in bepaalde producten. Bekijk ook eens de interesse in zonvakanties wanneer het in Nederland slecht weer was in de maand juli. Je gevoel had dit waarschijnlijk ook wel ingevuld, maar met trenddata kun je dit uitstekend onderbouwen. Dat geldt overigens ook voor mooi weer, bekijk maar eens de interesse in het zoekwoord ‘bikini’.

Inspelen op trends

Dat blijft natuurlijk een lastig onderwerp en sterk afhankelijk van de trend. Echter is het zaak niet alleen waarde te hechten aan positieve trends. Een negatieve trend is namelijk wel degelijk van belang in je online marketingstrategie. Zeker voor bepaalde producten, denk aan bijvoorbeeld een ernstig vliegtuigongeluk. Mogelijk dat je hier als vliegtuigmaatschappij rekening mee wilt houden, bijvoorbeeld in je Google AdWords campagnes. De boodschap van dit artikel is dan ook vooral bezig te zijn met trends. Met name voor het creëren van denkrichtingen voor jouw campagnes, maar ook om snel (en misschien ook wel origineel) op verandering te kunnen inspelen.

Dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen door campagnes klaar te leggen ‘op de plank’ in Google AdWords. Wanneer een bepaalde (seizoens)trend zich aandient, zorg je met een simpele druk op de knop dat een campagne live gaat. Denk aan bijvoorbeeld de eerste sneeuwval, de eerste terras-dag, etc. Of natuurlijk een bepaalde actie die je wilt draaien. Afijn, genoeg mogelijkheden, voordeel in deze is vooral dat je erg snel kunt schakelen. Waar traditionele media langer nodig hebben, is het online op deze wijze mogelijk direct aanwezig te zijn. Wellicht ook een gave denkwijze voor jouw bedrijf.

[Afbeelding © tashatuvango – Fotolia]

Share this post