We zijn weer even terug beland bij de XXL auto’s. Zeg maar de auto’s die nauwelijks of niet goed meer passen in een parkeervak. De Opel Insignia Country Tourer is er een in die categorie. Met een lengte van 5 meter is hij zelfs 6 cm langer dan de Volvo V90 Cross Country! Ook al zo’n joekel van een stationwagon.
De Country Tourer ga je tegenover ‘de gewone Tourer’ gelijk herkennen aan de wielkastbeschermers, dorpelverbreders en de krachtige styling van de bumpers. De duidelijk luxe Insignia heeft vanwege zijn off-road imago ook bodemplaatbescherming. En hij staat om dezelfde redenen 25 mm hoger op zijn wielen, waardoor hij ook wat meer bodemvrijheid heeft gekregen. Dat is niet veel, maar dat komt waarschijnlijk doordat de Insignia Tourer zelf al redelijk hoog op z’n wielen staat. Maar laten we eerlijk zijn, die 25 mmm verhoging is nou niet echt heel overtuigend voor een off-road model. Toch?
We schatten echter in dat kopers van de grote en luxe Country Tourer zich normaliter netjes zullen gedragen en meer geïnteresseerd zijn in de wegligging, ruimte en het rijgedrag. De looks van deze editie maken hem net een stukje aantrekkelijker en daardoor is hij ook wat opvallender. De extra hoeveelheid kunststof rond de auto heeft wat dat betreft een bijzondere werking op wat wij van een auto vinden. Het zijn de auto’s waar je een trailer met paarden achter ziet hangen. Het past bij wel het imago van een Tourer.
De Country Tourer is een grote stationwagon en zeker met 2 liter motor met 260 pk voldoet hij meer dan ruimschoots aan wat je kunt verwachten van een grote stationwagon. De wegligging, de prima 8 traps versnellingspak en de handling zijn gewoon goed. Op afwerking leunt hij tegen premium aan. Al weten wij eigenlijk niet langer waar de norm vandaag nog ligt. Opel heeft er in ieder geval alles aan gedaan om hem van binnen zo luxe mogelijk te laten lijken. De Insignia is ook de auto die het alternatief moet bieden aan de Duitse concurrentie. Met voor de duurste versie nog steeds met een stevige prijs, blijft hij toch een stuk voordeliger dan veel vergelijkbare auto’s in zijn klasse. Ze moeten er goed over nagedacht hebben in Rüsselsheim.
De Opel Insignia Country Tourer is uitgerust met voldoende gear. Met een vernieuwd en modern navigatie-systeem (Navi 900 IntelliLink), rondom camera’s voor een 360 graden view, Opel On-Star, een wifi-hotspot (dit blijft een dingetje om echt snel internet in een auto te krijgen), electronische climate control en standaard stoelverwarming als je kiest voor lederen bekleding, heb je sowieso een aantal extra’s. Bijna vanzelfsprekend kun je ook kiezen voor Apple Carplay of Android Auto. De vraag is alleen of je met een premium uitrusting ooit nog je smartphone gaat koppelen.
Maar misschien nog wel het meest opvallende aan deze 5 meter lange Tourer is dat hij ook nog eens 275 kilo lichter is dan zijn voorganger. De ruimte voorin en vooral op de achterbank is echt wat je mag verwachten bij een auto van deze lengte. Wanneer je de uit 3 delen bestaande achterbank (40:20:40) neerklapt ontstaat er een laadvloer van maar 1.665 liter, genoeg voor 6 vaten bier. Wat ons betreft is dit terecht een stationwagon XXL.
De Insignia Country Tourer is net als vrijwel alle nieuwe modellen van Opel rijk uitgerust met intelligente assistentiesystemen. Deze systemen moeten helpen om veiliger en meer ontspannen te kunnen autorijden. Zij signaleren gevaar en attenderen de bestuurder en grijpen soms in wanneer dat echt nodig is. Denk hierbij aan een automatische noodremfunctie met voetgangersdetectie, verkeersbord herkenning en actieve rijstrookassistenten. Hoewel steeds meer van deze assistenten inmiddels al redelijk bekend zijn, lichten we er toch een paar uit.
Rear Cross Traffic Alert waarschuwt je voor naderend verkeer of wanneer je achteruit of van een oprit rijdt. Zo’n functie die je eigenlijk wel op iedere auto zou willen hebben. Het maakt het ‘kijk jij effe van achteren’ overbodig.
Opel is zelf de bedenker van de IntelliLux LED Matrix-koplampen. IntelliLux (met een bereik tot 400 meter) zorgt ervoor dat tegenliggers niet verblind worden door o.a. automatisch dimmend grootlicht. Wanneer het systeem geactiveerd is, wordt bij snelheden boven de 50 km/u automatisch dimmend grootlicht ingeschakeld en zal het dimlicht worden ingeschakeld bij snelheden onder de 35 km/u. Verder draaien de lampen mee met de bocht en dat heeft op donkere en bochtige binnenwegen duidelijk zijn voordeel.
Adaptive Cruise Control is inmiddels redelijk standaard aan het worden op moderne auto’s en regelt de snelheid en de afstand tot je voorganger door als het nodig is autonoom af te remmen of op te trekken. Een veiligheidsaspect is dat hierdoor het risico op kop-staart botsingen aanzienlijk wordt verkleind.
Open & Start Keyless Entry herkent je wanneer je in de buurt van je auto bent. Hierdoor worden de deuren automatisch ontgrendelt en kun je de auto starten met slechts één druk op de knop. De achterklep kun je openen door één korte beweging van je voet onder de achterbumper. Een LED-projectie op de grond onder de bumper geeft aan waar de sensor zich bevindt, zodat je niet een beetje komisch in het niets onder je auto staat te trappen.
De Country Tourer kan optioneel worden geleverd met ‘Twinster’ 4-wielaandrijving. Dit Twinster systeem zorgt ervoor dat afhankelijk van de situatie, de hoeveelheid gas die je geeft en de stand van het stuur het beschikbare koppel volledig overgebracht wordt op de achterwielen of verdeeld zal worden over alle vier de wielen. Bijzonder is dat hiervoor geen differentieel wordt gebruikt. Maar dat extra koppel wordt toegepast op de wielen, waarvoor dat je met het oog op rijgedrag en veiligheid het meest nodig is. Het is waarschijnlijk een van de geheimen waardoor deze grote auto nog heel handelbaar blijft op de bochtige wacht in het Zwitserse landschap.
De Insignia biedt de keuze uit 2 verschillende benzinemotoren welke kunnen worden geleverd met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een 8-trapsautomaat. De 2.0 Turbo benzinemotor met 191kW (260 pk) is het topmodel naast de 1.5 Turbo benzinemotor met 103 kW (140 pk) of de iets krachtigere 1.5 motor met 121 kW (165 pk). De 1.5 Turbo motoren komen ook met Opel’s Ecotec technologie, die zorgt voor een verlaagt verbruik en minder uitstoot door een combinatie van brandstof besparende maatregelen.
Naast de benzinemotoren zijn er twee diesel motoren, een 1.6 Diesel met 81 kW (110 pk) of 100 kW (136 pk) en een 2.0 Diesel met 125 kW (170 pk). De prijslijst begint bij € 34.945 voor de 1.5 Turbo benzinemotor en eindigt bij € 59.995 voor de 2.0 liter benzine met 260 pk.
Onze rij-impressie vond plaats in de Zwitserse Jura tussen Genève en Neuchatel. Een prachtig middengebergte met veel haarspelden en kromme wegen. Het is zo’n omgeving waar je als autoliefhebber heerlijk kunt rijden. Wanneer ja dat doet met een echt grote auto met een lengte van 5 meter, wel met 260 pk onder de motorkap, kun je je behoorlijk uitleven. We kunnen er kort in zijn, onze full option Insignia heeft ons geen seconde verveeld en is een heerlijke auto om mee te ‘touren’ door de ‘country’ van het Zwitserse. Het klinkt misschien obligaat maar de auto doet wat dat betreft exact wat je van zijn naam kunt verwachten.