Nederlandse successen op Kickstarter: we love it. En hoewel dit bedrijf dan misschien wel Zwitsers oogt, komen de mannen erachter wel degelijk uit Nederland. Open Wear is een startup die je misschien nog kent van vorig jaar. Ze maken wintersportkleding: van hoge kwaliteit, maar dan betaalbaar. Want wie ook skiet weet dat je bij traditionele outdoor-merken voor kwaliteit (met bijvoorbeeld Gore-Tex) behoorlijk diep je portemonnee in moet duiken.
Het verhaal van Open Wear begon vorig jaar met een simpele versie: de ultieme jas voor in de poeder, die vorig jaar via Kickstarter werd gelanceerd. Deze jas was er alleen voor heren, in drie kleuren (en werd genomineerd door de ISPO voor de Brandnew Award) Het was echter niet zomaar een goed uitziend wintersport-jack, maar ook nog een met een groene gedachte: wat Open Wear maakt is 100 procent eco-vriendelijk. De kleding wordt namelijk vervaardigd uit gerecyclede plastic flessen. Nu zijn ze terug op Kickstarter, maar dan met een complete wintersportcollectie voor mannen én vrouwen (yes) en weer is de campagne een succes.
Open Wear werkt samen met Sympatex, een Duits bedrijf dat in staat is om 100 procent eco-vriendelijk te produceren. Het membraan van de jassen en broeken, dat ze volledig water- en winddicht maakt, is volledig vervaardigd uit gerecyclede plastic flessen. Voor het maken van één jas zijn ongeveer 30 plastic flesjes van 0,5L nodig; voor een broek zijn dat ongeveer 25 flessen. Een duurzaam tegengeluid voor alle andere wintersportkleding die misschien qua kwaliteit wel kunnen concurreren, maar niet qua prijs of milieuvriendelijkheid.
De campagne ging vorige week live en had binnen drie uur al het streefbedrag binnen. Inmiddels is dat bedrag al meerdere keren over de kop gegaan. Open Wear belooft volledige transparantie voor eenieder die in dit product gelooft: geen geheimen over de prijzen of over waar en hoe de producten worden gemaakt. Iedere vorm van feedback vanuit de community die is bedoeld om de producten nog beter te maken, wordt ook daadwerkelijk gebruikt. Zo kunnen wintersporters dus ook directe invloed hebben op keuzes die het merk maakt.
Geen typisch outdoor-merk dus, maar een die de passie van skiërs en snowboarders bij elkaar brengt met als doen om een nieuwe, transparante standaard te zetten in de wintersportindustrie. Christ Westen, een van de oprichters, zegt dan ook: “het is vooral ons doel om kleding te maken die onze vrienden zouden dragen”.
Vorig jaar was er alleen de jas, nu is er dus een complete duurzame kledinglijn (Open One Series), bestaande uit een shell jacket, shell pants en een donsjack voor eronder. Toen ik vorig jaar vroeg of er ook aan dames gedacht zou worden, werd me verteld dat dat zeker het plan was. En de mannen hebben woord gehouden, want de hele lijn is er nu ook voor vrouwen. Alles is er in vier kleuren
Je kunt een losse broek of jas bestellen, maar er worden ook voor de early birds complete sets aangeboden, voor een prijs waarbij je bij andere merken vaak alleen een jas kunt krijgen. De kleding wordt in december 2017 geleverd, en met de matige sneeuwval van de afgelopen seizoenen in het achterhoofd, is dat precies op tijd voordat er weer een echt dik pak poeder in de Alpen ligt.