14.11.2017
Marketing

De adventskalender als marketinginstrument: best effectief!

By: Onno Rompa

BlogMarketing

Het aftellen naar de kerst is begonnen. Christenen noemen deze periode advent. Om de 24 dagen te vieren maken we vaak gebruik van een adventskalender. Je kent het wel: iedere dag mag je tot aan kerst een luikje openen of een vakje wegkrassen van de kalender.

Marketing instrument

Leuk om thuis met het gezin te doen. Vaak zit er chocola of een wijze levensles of spreuk achter het luikje. Het is iets nostalgisch en je bouwt min of meer een spanning op tot aan kerstavond. De adventskalender heeft echter steeds minder te maken met het Christendom en is vandaag de dag veel meer een commercieel marketinginstrument.

Zo zijn er tal van leuke inhakers en originele adventskalender in omloop. Denk hierbij aan de Beery Christmas adventskalender. In deze kalender zitten 24 speciaalbiertjes. Ontdek dus elke dag nieuwe brouwerijen en nieuwe bierstijlen. Het idee is dat je elke morgen een vakje open maakt, het biertje in de koelkast legt en ’s avonds geniet van je biertje van die dag. Proost, Ik zeg briljant!

Alcohol scoort

Ze zijn niet de enige die de advent gebruiken om op de dranktoer te gaan. Aldi kwam dit jaar met de mini wijn adventskalender. In de kalender doos zitten echt 24 mini-flesjes. Ze hebben een assortiment van rood en wit gemaakt.

Ik vermoed dat op kerstavond er een flesje met bubbels in zal zitten. Het is een leuk cadeautje voor de ouders die eens wat anders willen dan de chocola uit de ouderwetse adventskalenders. Ook een briljante actie, toch?

Hete kerst?

De meest opvallende adventskalender is toch wel die met sexspeeltjes. Ieder dag tot aan kerstavond een cadeautje uitpakken. Met 24 dagen wordt de decembermaand extra spannend. Lovehoney, de website die de kalender verkoopt, heeft er wel iets van gemaakt, maar dat mag ook wel: net zoals de andere adventskalenders in dit lijstje is ‘ie niet goedkoop.

Ik kan me zo voorstellen dat we volgend jaar adventskalenders voorbij zien komen met 24 tapas recepten, 24 verwentips of wellicht dat een loterij een straat introduceert met 24 krasloten. Natuurlijk kun je ook een kortingsadvent maken waarbij je iedere dag een nieuwe korting weggeeft op een bepaald product of dienst. Wellicht niet heel innovatief maar wel een goed marketing format!

Deze wil je niet verwarren met die van de kinderen, zullen we maar zeggen.
Deze wil je niet verwarren met die van de kinderen, zullen we maar zeggen.

[Afbeeldingen © V&P Photo Studio – Adobe Stock]

Share this post