Als ondernemer ben jij natuurlijk volop bezig met je business te runnen! Daar heb je voor gekozen, dat doe je het liefst, dus daar wil je ook je tijd insteken. De administratie bijwerken, bankieren of verzekeren. Het moet allemaal gebeuren, maar het zijn toch dingen waar je als (startende) ondernemer niet te veel tijd in wil steken. Daar heb je natuurlijk al een zakelijke rekening voor afgesloten. Dit zakelijke pakket dat er is voor ondernemers die vooral bezig willen zijn met ondernemen, en dus logischerwijs zo min mogelijk bezig zijn met randzaken.
Het is de bedrijfsfilosofie waar Richard Branson het bij zweert binnen Virgin. Volgens hem zorgt flexibel werken voor het vinden van een betere balans tussen werk en privé. Een balans die ervoor zorgt dat jij en eventueel ook je werknemers gelukkiger en productiever worden. Dus blijf niet vastzitten achter je bureau.
Voordat je met de volgende dag begint, moet je eigenlijk al helder hebben of hetgeen je wil gaan doen, ook wel echt kan. Bepaal dus aan het einde van iedere werkdag je belangrijkste doelen voor de dag erop. Vermijd hierbijellenlange lijstjes met losse taken. Plan niet je hele dag vol, zorg ook voor voldoende ‘witruimte’ tussen je afspraken om je goed te kunnen voor bereiden.
Maar je wil ook niet stilstaan in je ontwikkeling. Wel vooruitgang boeken en nog slimmer gaan ondernemen. Maar hoe pak je dat nu goed aan. Tijd om in de studieboeken te duiken heb je niet. En als ondernemer weet je inmiddels: tijd = geld.
Als ondernemer ben je altijd op zoek naar tips om slimmer te ondernemen. Nadeel is alleen dat dit vaak tijdrovend is. En tijd is net hetgeen je niet hebt. Maar er is nu een oplossing beschikbaar. Eentje voor zowel de (startende) ZZP’er als voor de ervaren ondernemer. Omdat podcasts, mede door de opkomst van Apple Music, weer helemaal hot zijn, is er nu een slimme podcast op maat beschikbaar.
Deze podcast bestaat in totaal uit 8 thema’s, met de onderwerpen: Starten met ondernemen, aquisitie, geld en inkomen, groeien als onderneming, netwerkenen, administratie, time management en woon & werkplek. Het mooie aan deze podcasts is dat jij ze zelf kan personaliseren. Dat doe je bijvoorbeeld op de tijd die je verwacht onderweg te zijn naar een nieuwe afspraak. Dan heb je even niks te doen en dus mooi tijd om de laatste nieuwe tips te beluisteren.
Als startende ondernemer komt er veel op je af: je moet continu keuzes maken die nieuw zijn. Met alle kennis, deskundigheid en tips die in deze podcasts aangedragen worden door ABN AMRO leer je om zelf betere keuzes te maken. Ze snappen helemaal dat je als ondernemer door wil, niet stil wil blijven staan, en dat je tijd maar beperkt is. Daarom moet de aangereikte kennis snel en relevant zijn, en beschikbaar op een moment dat het schikt. Middels een podcast dus, die je bijvoorbeeld in de auto kan luisteren.
De hoofdzaken podcast tool is een slimme tool waarin je eerst kiest over welk van de acht eerder genoemde thema’s je meer te weten wil komen. Daarna geef je aan of je 5, 10, 15 of 20 minuten de tijd hebt. Zodra je jouw keuze door hebt gegeven maakt het systeem een podcast op maat over dat betreffende onderwerp. En deze beluister je vervolgens eenvoudig via je smartphone op het moment dat het jou schikt. Kijk dat is nou slimmer ondernemen.
[Afbeelding ©
Syda Productions
– Adobe Stock]