Speciaal voor een geselecteerd aantal Europese autojournalisten haalde Nissan de enige twee exemplaren van hun elektrische concept sportscar de Bladeglider naar het Goodwood Festival of Speed en kreeg ik de unieke kans om zelf achter het stuur te kruipen en te ervaren hoe het is om in een zero emmision sportscar te rijden op het legendarische Goodwood Motor Circuit.
In 2013 kwam Nissan met het eerste concept van de Bladeglider, in 2016 presenteerde de Japanse fabrikant de Bladeglider als een rijdende electrische conceptcar die samen met het Williams Formule 1 team werd ontwikkeld.
Afgelopen Goodwood Festival of Speed deed de elektrische sportauto mee aan de beroemde hillclimb en konden bezoekers van het auto evenement de Bladeglider zien en voelen.
Nissan heeft twee rijdende conceptcars gebouwd die beide hun eigen promotie wegen berijden over de wereld.
Tot voor het Goodwood Festival of Speed was deze conceptcar eigenlijk alleen maar te zien in stilstand. Weliswaar had Nissan een nacht lang de straten van Monaco afgesloten om daar een promotievideo op te nemen met de Bladegliders en de Australische actrice Margot Robbie (The Wolf of Wall Street en Suicide Squad), maar verder was de Bladeglider niet echt rijdend gespot, tot dus het Festival of Speed waarbij de Bladegliders mee deden aan de Hillclimb en op de zondag van het evenement door ons, de journalisten, op het Goodwood Motor Circuit rond werden gereden.
De Bladeglider is een driezitter waarbij de bestuurder midden voor zit en waar twee passagiers achter kunnen zitten. Twee vleugeldeuren die naar achteren opengaan zorgen voor een ruime instap.
De stoelen zitten, zoals in de meeste sportwagens, niet voor de lange rit lekker maar voor de paar rondjes die ik reed prima.
Spiegels zoals we vandaag de dag op een auto hebben zitten ontbreken. De Bladeglider heeft camera’s rondom en in het dashboard, links en rechts van het stuur zitten twee schermpjes waarmee je de bewegingen rondom de wagen kunt volgen.
Een minimalistisch dashboard en een sportstuur met een display toont de snelheid, de status van de batterij en het geleverde koppel, daarnaast bevat het stuur wat knopjes om de verschillende standen van de auto te bepalen.
De auto is open aan de bovenkant maar omdat we met helmen op moesten rijden ivm de verzekering, heb ik niet kunnen ervaren hoeveel geluid je als bestuurder en/ of passagier hoort tijdens het rijden.
Zoals elke elektrische auto heeft de Bladeglider een gas- en rempedaal en die reageren zeer direct. Voor de volledigheid: de Bladeglider heeft een koppel van 707 NM, van 0 naar 100 km/h in 5 seconden en een maximale snelheid van 190 km/h, de achterwielen worden elk aangedreven door een 130 kW elektra motor en afzonderlijk aangestuurd waarmee het de dynamiek en stabiliteit in bochten verhoogt. De 220 kW high performance lithium-ion-batterij zorgt voor de ‘brandstof’ van de Bladeglider.
Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat in niet veel ervaring heb in het rijden van elektrische auto’s en elektrische sportauto’s nog minder, dus om een vergelijking te kunnen maken met andere elektrische sportauto’s is behoorlijk lastig. Na zelf een aantal rondjes te hebben gereden was ik behoorlijk onder de indruk van de kracht, directheid en wegligging van de Bladeglider. Maar als een ervaren coureur je dan nog een rondje meeneemt merk je pas echt hoe uniek dit Nissan concept eigenlijk is.
Het geluid van een elektrische auto blijft iets bijzonder. Waar we gewend zijn aan ronkende motoren, zeker bij snelle auto’s, is het zoevende geluid van de Bladeglider een beetje te vergelijken met een wolf in schaapskleren.
Gaat Nissan de Bladeglider in productie nemen? Nee, daar waren ze snel duidelijk in. Het is een studie model auto waar in gereden kan worden en met de feedback van mensen die erin gereden hebben en de feedback van het publiek gaat Nissan ongetwijfeld een auto ontwerpen die zich kan meten met de performance van deze sportscar.
Disclaimer: Op uitnodiging van Nissan Nederland ben ik naar het Goodwood Festival of Speed geweest.