Het is groot nieuws in de advertentiewereld: Google denkt de heilige graal te hebben gevonden in online adverteren. Het bedrijf is namelijk gestart met het analyseren van miljarden creditcard-gegevens en denkt de algoritmes klaar te hebben om die gegevens te koppelen aan de gegevens die ze zelf al van hun gebruikers hebben. Zo zouden ze kunnen bewijzen dat online advertenties leiden tot een aankoop in fysieke winkels.
Voor adverteerders is dat natuurlijk genieten, want dat maakt het veel makkelijker om te zien hoeveel impact een advertentie heeft. Maar als gebruiker is het wel even andere koek.
Ten eerste het privacy-aspect. Google zegt dat ze al langer aan data kunnen komen die nodig is voor dit systeem. De formules die gebruikt worden om de identiteit van gebruikers voor beide kanten (Google en de retailers waar de creditcard-gegevens vandaan komen) onleesbaar te maken waren er echter nog niet.
Ze noemen het “double-blind encryption” en dat zou onze anonimiteit moeten garanderen. Irritant genoeg wil Google niet veel meer dan de grote lijnen vertellen over hoe dit werkt, want de concurrentie luistert mee.
Ook onduidelijk is in hoeverre de creditcard-kopers eigenlijk toestemming hebben gegeven om hun aankoopgegevens te delen met Google. Google zegt natuurlijk dat het haar partners vraagt om alleen data te gebruiken waar ze het recht voor hebben, maar dat is ook een ietwat vage stelling.
Dat we onze online gegevens eigenijk verkopen om gratis gebruik te maken van de services van Google en de rest was wel al even duidelijk. Initiatieven als deze (hoewel nu nog beperkt tot de VS) maken het echter nog wat ingewikkelder door ook onze andere data naar binnen te trekken.
Het feit dat we al onze gebruikersovereenkomsten in de laatste tien jaar niet gelezen hebben, maar toch geaccepteerd, gaat een aantal bedrijven in de volgende tien jaar een verdomde uitgebreid profiel van ons opleveren. Zelfs als je er van uit gaat dat Google echt niet van plan is om de data die ze uit deze advertentie-plannen haalt te de-anonimiseren zijn er altijd nog een heel aantal mensen die wel raad weten met dat soort data.
Het advertentiemodel als inkomstenbron voor het grootste gedeelte van het internet gaat ons allemaal onze privacy kosten op de lange termijn.
[Afbeeldingen © Kadmy/leberus/Kenishirotie – Fotolia]