Vermoedelijk weet je niet precies hoe je LCD-scherm het beeld voor je ogen tovert en dat hoeft ook niet. Wel interessant is de mogelijkheid om je huidige tv, VR-headset of monitor een drie keer zo hoge resolutie te geven met een software-update. Hoe dan? Dat heeft te maken met de techniek achter LCD, specifiek subpixels.
Zoals je kunt zien in het onderstaande schema bestaat elke pixel op je scherm eigenlijk uit vier kleinere pixels: een witte, groene, rode en blauwe. De witte zorgt voor de helderheid, de andere mengen samen de RGB-kleur.
Onderzoekers van de University of Central Florida hebben research gepubliceerd over een nieuwe methode om die subpixels allemaal los te kunnen aansturen door er verschillende voltages doorheen te jagen. “Actively addressed single pixel full-colour plasmonic display” heet het epistel en daarin bewijzen ze dat ze met het juiste voltage de drie gekleurde pixels elke kleur kunnen maken die ze willen.
Resultaat? In plaats van elke pixel op je tv of scherm heb je er nu vier. Dat is hetzelfde verschil als Full HD naar 4K. Dat is nogal wat, zeker omdat ze het met standaard elektronica hebben gedaan. Dat betekent dat onze huidige displays dit ook zouden kunnen, met de juiste aansturing.
Stel je voor: je 4K tv zou een resolutie kunnen hebben van 8K (7680×4320 pixels) en een ‘gewone’ HD tv wordt dan 4K.
Beter wordt het nog voor VR-brillen: die hebben nu ook vaak een HD scherm voor elk oog, maar omdat het zo dicht op je oog zit ‘zie’ je de resolutie nog. Als dit echt werkt (zelfs al is het met nieuwe schermen) zou het makkelijk en – belangrijker nog – goedkoop zijn om schermen met een hoge resolutie te gebruiken in deze apparaten.
De onderzoekers zijn op dit moment bezig om de technologie te vervolmaken om er daarna eventueel commercieel mee te kunnen gaan, dus we gaan dit niet meteen zien. Het zou echter een serieuze revolutie in de display-sector zijn als dit werkt.
[Afbeeldingen © Marsel – Fotolia]