20.06.2017
Technology

Ex-Nokia startup heeft een VR-bril met de resolutie van je oog

By: Patrick Smeets

BlogTechnology

Het Finse bedrijf Varjo, gestart door een aantal ex-medewerkers van wijlen Nokia, zegt de toekomst van Virtual Reality helder te hebben. Letterlijk. Het lijkt vergezocht: een team van minder dan 20 mensen dat beter in de gaten heeft hoe ze VR er kunnen laten uitzien als de echte wereld dan de grote teams met dito technische ondersteuning van Facebook, HTC, Samsung en noem ze maar allemaal op.

De mensen van Varjo hebben echter een tourtje gedaan langs een aantal tech-journalisten en die lijken allemaal onder de indruk van de technologie.

Als je wel eens een VR-bril hebt opgehad weet je dat de resolutie van de schermpjes die vlak voor je ogen hangen nog lang niet perfect zijn. Het levert een soort raster op, wat in het Engels het ‘screen door effect’ wordt genoemd. Het is alsof je door een hordeur naar iets kijkt: je ziet alles, maar niet helder.

Een visuele impressie van het verschil tussen de Varjo-methode en huidige VR-brillen.
Een visuele impressie van het verschil tussen de Varjo-methode en huidige VR-brillen.

Hun prototype headset, codenaam 20/20, heeft een gedeelte van het scherm voor je oog gevuld met 70 megapixels. Ter vergelijking: de huidige Oculus Rift en HTC Vive headsets, de beste iet je nu kunt kopen, hebben er 1,2. Om het verschil tussen een VR-display en je natuurlijk zicht niet te kunnen zien moeten er op zijn minst 2000 pixels per inch worden getoond. De allerbeste telefoons op dit moment zijn net de 500 voorbij, dus als Varjo kan waarmaken wat ze zeggen zou dat een ongelofelijke sprong zijn.

Nu komt de maar: het systeem van Varjo wil helemaal niet een heel scherm maken met die resolutie, maar is bezig met een scherm dat een variabele resolutie heeft: heel veel pixels in het midden, maar steeds minder naar de randen toe. De reden is dat je die niet nodig hebt, want je oog ziet ook alleen maar zo scherp waar je gefocust bent; de periferie heeft minder nodig.

Zo veel pixels

Gelukkig ook maar, want het aantal pixels dat op een scherm met die volledige resolutie gezet moet worden is nauwelijks te doen met de beste grafische kaarten ter wereld, laat staan in een lichtgewicht bril die op je neus steunt.

De oplossing lag in een al bestaande technologie, namelijk die van Sony. Die gebruiken een OLED microdisplay van 1,8 centimeter waar een volledige 1080×1920 (full HD) resolutie op getoond kan worden . Dat komt neer op 3000 pixels per inch en dat is genoeg voor wat ze willen bij Varjo.

Het verschil is enorm, maar een heel beeld zo laten zien gaat nog niet.
Het verschil is enorm, maar een heel beeld zo laten zien gaat nog niet.

Scherp geprijsd

Het belangrijkste dat nog gedaan moet worden is dat de technologie gekoppeld moet worden aan technologie die ziet waar je kijkt binnen je bril en precies daar de ultra-resolutie laat zien, zodat het lijkt alsof je hele gezichtsveld zo scherp is. Daar zit nog wel wat werk in, maar nu ze weten dat de resolutie van die kleine schermen doet wat je nodig hebt om scherp te zien in VR is dat een kwestie van tijd.

De grootste reden dat jij of ik deze bril voorlopig niet op onze knar hebben staan is prijs: die piepkleine Sony-displays kosten bijna 1000 euro per stuk op dit moment. De allereerste versies van de bril zullen dus ook niet voor het grote publiek bestemd zijn, maar voor bedrijven die het kunnen lijden om tienduizenden euro’s te spenderen voor zo’n bril om hun AR of VR applicaties te laten werken met die resolutie. Dit is niet bedoeld om mee te spelen, maar voor trainingen als piloot, architecturele hoogstandjes en dat soort applicaties. Als Varjo dit heeft kunnen bouwen binnen het jaar belooft dat in elk geval veel goeds.

[Afbeeldingen © Varjo]

Share this post