Is printerinkt echt twee keer zo duur als Chanel N°5? Het is echt waar. Printerinkt kost ongeveer 3500 euro per liter. Geen wonder dus dat er goed gekeken wordt naar manieren om daar op te besparen.
Nou is de vergelijking niet helemaal eerlijk, want we weten niet of de inkt die wordt gebruikt om je McDonald’s kop, de Nike ‘swoosh’ op een doos of het Apple-logo op een iPhone te zetten evenveel kost. Maar toch: als je bedenkt hoe veel van dat soort logo’s er dagelijks op dingen gezet worden is het misschien tijd om eens anders naar die logo’s te kijken.
Dat deed het team van Ecobranding Design, die er natuurlijk ook iets bij te winnen hebben als bedrijven dit gaan doen, maar het idee is nog steeds goed: spaar inkt, maak de wereld duurzamer. Hun idee is voornamelijk dat de meeste logo’s te veel volvlakken hebben. Als je de vorm houdt, maar de vulling in elk geval gedeeltelijk weglaat, kun je zo tien tot veertig procent aan inkt besparen.
Dat tikt nogal aan, maar het voordeel is hier wel dat er een win-win is: merken geven minder uit aan hun branding en er wordt minder inkt gebruikt. De ontwerpen die het ontwerpbureau zelf heeft gemaakt werken grotendeels prima, al is niet elk logo geschikt om ‘uitgehold’ te worden.
Er is echter één probleem dat gaat optreden bij dit ‘nobele’ streven. Bedrijven zijn bedrijven, en die gaan echt niet opeens hun logo aanpassen terwijl het oude nog rondzweeft.
Dit zou dus in het ergste geval er voor zorgen dat bedrijven hun hele logo gaan aanpassen en de inkt die ze al hadden gebruikt voor het oude verspillen, of we moeten wachten tot ze toch al van plan waren hun logo te gaan aanpassen. En dat kan nog heel, heel lang duren, want de meeste logo’s zijn al zo minimaal mogelijk. Leuk idee dus, maar de kans dat we er resultaat van zien in de toekomst is heel klein helaas.
[Afbeeldingen © ecobranding-design]