Als je in of bij de randstad zit ken je Deliveroo ongetwijfeld: de dienst, die het mogelijk maakt om eten te bestellen bij restaurants die normaliter niet aan bezorging zouden doen, blijft maar groeien. Ook in Nederland breidt de van oorsprong Londense bezorgservice zich als een olievlek uit en dat zie je terug in de cijfers van Deliveroo over 2016.
De omzet is gestegen met meer dan 600 procent, wat Deliveroo meteen een zeer succesvolle startup maakt. Maar zoals bij veel startups is er altijd het probleem van het geld: investeerders hebben een dikke pot centen neergelegd in de afgelopen vier jaar om Deliveroo op gang te krijgen, maar echt verdiend wordt er nog niet.
Het bedrijf heeft weliswaar en flinke omzet (145 miljoen euro) maar de marges op de bestelling zijn zo flinterdun dat de winst op de bezorgingen zelf zijn in totaal maar net over het miljoen is. Het probleem: met dat ene miljoen moeten dus alle andere zakelijke kosten betaald worden en zoals je wel zou verwachten is dat bij lange na niet genoeg.
Effectief resultaat: meer dan 160 miljoen euro verlies in 2016. De investeerders moeten dus blijven bijpompen om Deliveroo in de lucht te houden en te zorgen dat het bedrijf de alleenheerschappij krijgt in de bezorgmarkt voor eten. Dat zal alleen niet zo makkelijk gaan: concurrenten zat, zoals UberEats, die vooral in het eigen Londen Deliveroo het vuur aan de schenen legt.
Dan is er nog het probleem van de beloning van de bezorgers. De ‘gig economy’ is notoir voor de marginale beloningen die mensen krijgen als ze klussen aanpakken voor bijvoorbeeld Uber of Deliveroo. Er is geen minimum loon; er is geen verzekering; dat kost je als opdrachtgever eigenlijk heel weinig, dus dan is het niet toevallig dat Deliveroo ook in Nederland van plan is om alleen nog maar ZZP’ers als bezorgers te willen.
Daar lopen allerlei protesten tegen vanuit de bezorgers zelf en er moet ook vanuit overheidswege nog maar gekeken worden of dat eigenlijk wel mag, om maar aan te geven dat het nog niet zo makkelijk gaat zijn om alles bezorgd te krijgen zonder enige vorm van overhead aan de bedrijfskant.
Dat risico wordt door Deliveroo ook wel onderkend in hun documenten die bij de cijfers gepresenteerd worden, maar of dat vraagtekens of een rem op de investeringen zal zetten is nog maar de vraag. De trein rolt, de consument is blij met de service en dan moet er alleen nog ergens geld beknibbeld worden om meer winst te maken, en dan komt alles goed. Hopen ze.
[Afbeeldingen © Deliveroo]