Google hecht er nogal wat waarde aan dat mobiele pagina’s snel laden op je telefoon. Dat gaat zo ver dat je in de zoekresultaten al kon zien welke pagina’s snel laden door het bliksemflits-icoontje met ‘AMP’ er naast (dat staat trouwens voor Accellerated Mobile Page) voor het resultaat.
Dat was echter niet duidelijk genoeg, zo vond Google, dus nu zijn ze aan het testen met een nieuwe term die de lading beter dekt: Instant. Niet alleen staat dat er nu, het icoontje en de letters hebben ook een lichtblauw tintje gekregen dat een stuk meer opvalt dan het grijs dat ze eerst gebruikten.
Dat betekent dat je als mobiele surfer veel makkelijker kunt zien of de pagina waar je heen wilt snel gaat laden op je telefoon, wat vermoedelijk heel wat beslissingen over welk zoekresultaat aangeklikt gaat worden zal beïnvloeden. Dat betekent dat als je in development zit en ooit AMP hebt zien langskomen maar het nog niet hebt geïmplementeerd, het nu tijd wordt.
Google volgt daarin eigenlijk ook de naamgeving die Facebook gebruikt voor haar Instant Articles. Het is niet precies hetzelfde, maar geeft wel hetzelfde resultaat: een vliegensvlugge pagina zonder al te veel opsmuk die gewoon werkt op je mobiel. Wanneer de verandering volledig doorgevoerd zal worden is nog niet duidelijk: voorlopig hebben we alleen de test die Twitteraar Jonathan Jones heeft zien langskomen als aanwijzing. Voorlopig moet je dus nog even kijken naar ‘AMP’ als je een snel resultaat wilt.
[Afbeeldingen © nitikornfotolia]