17.11.2017
Gaming

Geen microtransacties in Star Wars: Battlefront 2

By: Martijn Steinpatz

BlogGaming

Electronic Arts hijst de witte vlag, in Star Wars: Battlefront 2 zitten geen microtransacties meer. Voorlopig tenminste. Na weken van rumoer over lootboxes en pay-to-win beschuldigingen besloot de uitgever zijn oorspronkelijke concept op pauze te zetten.

“De boodschap is aangekomen”, zei Oskar Gabrielson, de baas van ontwikkelaar DICE, in een verklaring. ,,We luisteren continu en passen onze game daarop aan. (…) Uit jullie feedback bleek dat er in het ontwerp nog wat uitdagingen zaten”, zo luidde het understatement van het jaar.

De grootste PR ramp sinds Microsoft de originele Xbox One presenteerde, zo kunnen we het onderhand wel noemen. Star Wars: Battlefront 2 veroorzaakte zoveel consternatie onder gamers dat zelfs de grote media, de Belgische en Nederlandse overheid en (volgens de geruchten) Disney zich ermee gingen bemoeien.

Het probleem was het lootbox systeem, die volgens veel gamers praktisch pay-to-win was. Uit de kisten – die je met echt geld kan aanschaffen – kwamen niet alleen cosmetische beloningen (die spelers nog enigzins acceptabel vinden), maar ook betere wapens en upgrades (wat absoluut niet door de deur kan).

Nog erger, ResetEra schatte de complete waarde van alle wapens, upgrades en andere loot bij elkaar op ongeveer $2.100. Wil je alles op de normale manier vrijspelen dan moest je daarvoor maar liefst 4.528 uur uittrekken. Daar komt nog bij dat loot boxes regelmatig dubbele items opleverden – dus deze schatting kan veel hoger zijn.

Dit veroorzaakte, zachtjes gezegd, een hoop onvrede onder gamers – en ze lieten dat merken op onder andere forums. Ontwikkelaar DICE hoopte het vuur te blussen door op reddit een Ask Me Anything te doen, maar het topic kreeg tienduizenden negatieve stemmen.

Verder probeerden ze het tij te keren door de microtransacties aan te passen. De beste upgrades verdwenen uit de Lootcrates, de loot werd afhankelijk van welke klasse je speelde, helden werden 50% goedkoper en uiteindelijk verlaagde EA alle prijzen met 75%.

Het mocht niet baten. CNN en BBC pikte het nieuws op en (zoals we gisteren al meldden) zelfs de overheid kwam om de hoek kijken. De Nederlandse Kansspelautoriteit én de Belgische Kansspelcommissie besloten een onderzoek naar lootboxes te starten.

De Xbox One versie van Star Wars Battlefront 2 kreeg op vrijdag  zelfs een user score van 0,4.
De Xbox One versie van Star Wars Battlefront 2 kreeg op vrijdag zelfs een user score van 0,4.

De genadeslag kwam echter van een andere hogere hand. Venturebeat zegt dat EA-baas Andrew Wilson een belletje kreeg van Disney-baas Bob Iger. Disney bezit de rechten voor de Star Wars franchise en had die aan EA uitbesteed. De mediaconglomeraat huiverde ongetwijfeld bij het vooruitzicht van nieuws over gokkende kinderen en besloot volgens anonieme bronnen de uitgever de halt toe te roepen.

Wat betekent dit voor Star Wars: Battlefront 2? De game lanceert officieel pas vandaag – zonder microtransacties. Hoewel de hardcore gamers zich goed informeren, zal niet iedereen bekend zijn met de perikelen rond deze titel. En aangezien Star Wars een megafranchise zou het voldoende andere fans moeten trekken.

Maar slecht nieuws gaat snel en helemaal op het internet. De user scores op Metacritic (die eeuwig grillige graadmeter van gamerongenoegen) staat op het moment van schrijven gemiddeld op een zeer lage 0,7. Volgens ons een unicum in de geschiedenis van de website.

Kiest EA eieren voor zijn geld? Laat het zijn ontwikkelaar een beter systeem maken? Of maakt de uitgever het lootbox systeem enkel minder erg en probeert het alsnog te introduceren? En wat betekent dit voor de verkopen? De tijd zal het leren. We vrezen alleen dat Electronic Arts andermaal de prijs voor slechtste bedrijf van de V.S. mag ontvangen.

Share this post