Het is bijna kerst en dus vliegen de kerst commercials via TV (voor wie nog televisie kijkt) en online ons weer om de oren. In vrijwel ieder reclameblok zie je wel een van de supermarkt commercials voorbij komen. Ook online hebben ze met zijn allen behoorlijk wat views ingekocht. De strijd om de kerstboodschapper is begonnen.
Bij de commercials zien we een belangrijke trend welke is overgewaaid uit Amerika en Engeland. De commercials zijn heftiger en directer in vergelijking met voorgaande jaren. Ze zitten volledig op emotie en zijn bedoeld om de gevoelige snaar van de kijker te raken. Met de kerstreclames proberen de supermarkten zoveel mogelijk kijkers te raken. Opvallend is dat ze ook een aantal maatschappelijke thema’s in de diverse commercials laten terugkomen hetgeen ook afstraalt op de reputatie van de supermarktketen.
In de kerstcommercial van bijvoorbeeld supermarktketen Plus zien we een meisje dat in aanloop tot kerst heen en weer reist tussen haar gescheiden ouders en uiteindelijk er toch in slaagt om haar beide ouders tijdens het kerstdiner aan tafel te herenigen.
Ook bij de commercial van Albert Heijn zie je dat het centrale thema aandacht voor elkaar is. Hoe meer emotie hoe beter, lijkt het wel. Albert Heijn zet middels deze kerstcommercial heel duidelijk in op het maatschappelijke thema eenzaamheid onder ouderen.
Bij de kerstcommercial van Jumbo besluit de vader van het gezin de kerstboom niet te kappen vanwege het welzijn van de dieren in het bos. Dit onder het mom van “samen maken we het helemaal Kerst”. Mooi thema maar zeker geen tranentrekkend verhaal en komt absoluut niet zo direct binnen in vergelijking met de commercial van Albert Heijn of Plus.
We zullen zien welke kerstcommercial de winnaar gaat worden en waar de consument uiteindelijk naar binnen stapt als het gaat om de jaarlijkse kerstboodschappen.
[Afbeelding © Elena Schweitzer – Adobe Stock]