Online marketing, en specifiek SEO, zijn onderhevig aan veel veranderingen. Ook in 2018 is dit niet anders en gaat er veel gebeuren. In dit artikel praat ik je kort bij over 4 belangrijke trends en wat je er als SEO-specialist of bedrijf mee kan doen.
De eerste trend is een toename van visual search. Volgens MozCast heeft 11% van de zoekopdrachten een image block. Dit is echt veel als je bedenkt hoeveel zoekopdrachten we doen. Denk aan vele miljoenen zoekopdrachten die dus een blok met afbeeldingen zoals hieronder te zien bevatten.
Als we puur kijken naar zoekopdrachten binnen afbeeldingen, dan zien we dat 63% van de gebruikers die in afbeeldingen zoekt uiteindelijk doorklikt naar de website. Dit betekent dus dat image search een interessante traffic bron kan zijn.
Afbeeldingen bij commerciële én informatieve zoekopdrachten
Deze trend vind ik zelf extra interessant omdat ik tijdens SearchLove een zeer inspirerende presentatie van Jes Scholz heb gezien over Visual Marketing. Daarin kwam duidelijk naar voren dat er veel ontwikkelingen zijn op dit gebied en dat Google zelf ook steeds meer doet met afbeeldingen. Logisch gezien de groei van Pinterest en Instagram.
Zo komen afbeeldingen steeds meer voor in gewone zoekresultaten, op zowel mobiel als desktop, voor commerciële én informatieve zoekopdrachten. Je kunt je voorstellen wat dat doet met de zichtbaarheid van je zoekresultaat.
Ook zien we in afbeeldingen zelf steeds meer aansturing op koopgedrag. Producten worden aangeduid met labels en bij productafbeeldingen kunnen prijzen vermeld worden. We zien ook steeds meer andere labels verschijnen.
De trend is duidelijk, er is steeds meer focus op het visuele aspect en de verwachting is dat onze camera straks de primaire zoekfunctie wordt. Kijken, kijken en dan kopen zullen we maar zeggen.
Wat moet je er mee doen?
De volgende zaken kun je ermee:
Mobiel wordt steeds groter, dat weten we allemaal. Het is dan ook geen verrassing dat 30% van de mobiele zoekopdrachten gerelateerd is aan locatie. We hebben onze mobiel tenslotte altijd bij. Meestal zien lokale zoekresultaten er zo uit: een local pack met 3 resultaten, vaak met de mogelijkheid om te bellen of de website te bezoeken.
Naast ontwikkelingen m.b.t. de lokale zoekresultaten, zijn er twee andere ontwikkelingen die ik graag wil uitlichten. De eerste zijn Google Posts, artikelen die je vanuit Google My Business direct kunt pushen in de zoekresultaten.
Een klein onderzoek gepubliceerd op het blog van Search Engine Land laat namelijk zien dat Google Posts mogelijk de rankings in de local pack beïnvloeden.
De tweede ontwikkeling is de mogelijkheid om locaties in Google Maps op te slaan in lijsten en via mail of app te delen met anderen. Je ziet dus dat local in 2018 nog belangrijker wordt.
Wat moet je er mee doen?
Dit kun je ermee:
De volgende trend gaat over Featured Snippets. Dit is een blok in de zoekresultaten die vaak de #0 positie inneemt en direct een antwoord geeft op een vraag of zoekopdracht. Uit een onderzoek van Ahrefs blijkt dat 12,3% van 112 miljoen zoekopdrachten een featured snippet heeft. Dat zijn meer dan 13 miljoen zoekopdrachten met een snippet.
Er zijn op dit moment 3 soorten snippets:
De paragraaf snippet, zoals in het voorbeeld, komt het meeste voor. Uit het onderzoek van Ahrefs bleek ook dat je niet op #1 hoeft te staan, maar een top 10 ranking vaak wel een voorwaarde is. Daarnaast bleek ook dat featured snippets het meest voorkomen op zoekwoorden met lagere zoekvolumes en langere zoekwoorden.
Wat moet je er mee doen?
Dit kun je ermee:
Volgens comScore zal in 2020 50% van alle zoekopdrachten spraakgestuurd zijn. Dat is nogal wat. Want als SEO-specialist is het alsof je je doodvonnis getekend ziet worden. Maar even serieus, dit is een van de belangrijkste trends die invloed gaat hebben op alle kanalen binnen online marketing. Voice search zorgt ervoor dat we gemakkelijk dingen kunnen vragen en ontdekken, waarbij we onze natuurlijke taal gebruiken.
De technologische vooruitgang op dit gebied gaat veel sneller dan wij denken. Niet lineair, maar exponentieel. Dit geldt ook voor voice search. Het begin is er al een tijdje en de ontwikkelingen gaan steeds sneller. Er zijn verschillende spelers binnen deze de markt waaronder Microsoft Cortana, Amazon Alexa, Google Assistant, Apple Siri, Samsung Bixby en Facebook M.
Vooral voor SEO is het belangrijk om te begrijpen waar voice search de data uiteindelijk vandaan haalt. Hoe wordt de vraag beantwoord? In dit geval focus ik vooral op Google die bijvoorbeeld gebruik maakt van de featured snippets en direct een antwoord geeft. Maar uiteindelijk komt het erop neer dat je het beste antwoord moet hebben.
Hiervoor moet je kijken naar het gesprek dat iemand voert met zijn personal assistant. Op basis daarvan kun je bepalen wat voor soort content je het beste kan creëren. In dit artikel van Moz staat hier een mooi voorbeeld van.
Wat moet je er mee doen?
Inspelen op de voice search trend? Bekijk dan de volgende zaken voor jezelf:
De conclusie: er zijn ook in 2018 weer een hoop spannende ontwikkelingen. Maar uiteindelijk vereisen alle SEO trends in de basis dezelfde actie. Namelijk:
Als je dat goed aanpakt ben je al een heel eind en zorg je dat 2018 een topjaar wordt. Goede voornemens om het jaar dus mee te beginnen. May the Force be with you!
Deze blogpost is geschreven door Ilonka Leermakers, SEO specialist bij Riff online.
[Afbeelding © Olivier Le Moal – Adobe Stock]