Hoe normaal vinden we het dat we op kantoor of in de fabriek of zelfs in de trein mensen zien werken op hun laptop? Dat was nog geen dertig jaar geleden natuurlijk heel anders. Toen stonden er grote typemachines, faxapparaten of loeizware terminals op onze werkplekken. De treinreiziger las een boek of een pittig papieren dossier. Hoe zou dat over de komende 30 jaar zijn?
Daar waar we nu veelal tegen een scherm aan kijken en een toetsenbord intikken, wordt dat straks allemaal anders. Sterker nog, met de opkomst van het Internet of Things (IoT) ga je de komende jaren al zien dat het computerscherm vervangen wordt door zogenoemde Machine-to-Machine (M2M) oplossingen zoals een werkbril, een dashboardkastje of een meter die medische specialisten om hun pols dragen. Of je nu in een ziekenhuis werkt, in de fabriek of op de vrachtwagen zit. Het wordt even wennen maar het duurt niet lang meer voordat de laptop wordt vervangen voor apparaten die in geen velden of wegen lijken op dat computerschermpje met een toetsenbord.
Voor een vorkheftruckchauffeur in een fabriek is het lastig om registraties te doen op een tablet of een laptopcomputer. Medewerkers die hun handen nodig hebben voor andere dingen zoals het besturen van een heftruck, auto of machine gaan gebruikmaken van een zogenaamde M2M-bril. Met deze ‘augmented reality’ bril krijgt de fabrieksmonteur of de technicus op het boorplatform machine-instructies op zijn vizier die hij direct in de praktijk kan toepassen. Heel handig en wel zo veilig.
Consumenten maken nu al gebruik van zogenaamde wearables. De gezondheidsmeter Fitbit is populair maar kan net zo goed ingezet worden in een ziekenhuis. Met een polsband heeft de arts realtime inzicht in de laatste informatie over de patiënt waar hij op dat moment mee praat. Zo kan de zorgverlener ook klachten en diagnoses sneller herkennen en opvolgen. Hij houdt zijn handen vrij voor andere dingen en het scheelt de dokter een wandeling naar zijn bureau. Daar wordt de zorg alleen maar beter van zou je zeggen.
En wat te denken van de vrachtwagenchauffeur die een kastje in zijn truck krijgt die de houdbaarheid van zijn vracht in de gaten houdt? Daar waar de chauffeur of de binnendienstmedewerker van een transportbedrijf nu gegevens invoert op de laptop, zorgen de kastjes met ingebouwde internetsensoren voor automatische registratie van de vrachtgegevens. Zo wordt de chauffeur verlost van administratieve werkzaamheden. Dat vindt hij vast niet erg.
Marktanalist Gartner voorspelt dat in 2020 ruim 20 miljoen dingen aan het internet hangen. Hoe al die dingen er dan uit gaat zien, zullen we sneller merken dan we nu wellicht beseffen. Het is een kwestie van tijd dat M2M-oplossingen gemeengoed zijn in onze werkplekomgeving. Daar moeten zowel IT-managers als gebruikers op voorbereid zijn. Begin maar alvast te wennen aan het idee.
Deze blogpost is geschreven door: Ronald Ravel, Country Manager van Toshiba Benelux.