Een positie in de top van Google’s organische zoekresultaten is goud waard. Waarom? Ruwweg 30% van de mensen klikt op het eerste zoekresultaat, 20% op het tweede en 10% op het derde. Natuurlijk zijn deze statistieken per zoekopdracht en platform verschillend, maar het gaat om het punt dat we willen maken: een toppositie in Google vormt bijna een garantie voor bezoekers (en daarmee klanten).
Dat wordt al snel minder voor posities onder de top 3. Niet alleen blijven de doorklikpercentages daar in de single digits, maar de zoekresultaten na de eerste pagina van Google worden überhaupt nauwelijks bekeken. Dat maakt het zaak om met je website op belangrijke zoekwoorden altijd om de topposities te strijden, maar helaas is dat met content alleen zelden haalbaar.
Hoewel content tegenwoordig weliswaar cruciaal is om succes in de zoekmachine te boeken, is er een andere factor die al sinds jaar en dag onmisbaar is. Die factor heet linkbuilding. In jip-en-janneketaal is dit niets anders dan het aanleggen van links op andere websites naar jouw eigen website.
Waarom je dit wilt doen? Omdat Google bijzonder veel waarde hecht aan elke link die naar jouw website verwijst. Iedere keer dat iemand online de moeite neemt om anderen op jouw website te wijzen, ziet de machine namelijk als een stem in jouw voordeel.
Het is dan ook geen toeval dat de populairste sites op internet vaak over talloze inkomende links beschikken. De kans dat dit voor jouw website ook geldt, is echter een stuk kleiner. Dat is zonde, want links bepalen nog altijd voor circa 50% (!) je positie in de organische zoekresultaten.
Als je hoog wilt ranken in Google, kan het daarom geen kwaad dit proces een handje te helpen door deze links zelf aan te leggen in de vorm van linkbuilding. Sterker nog: dit is essentieel als je daadwerkelijk de top 3 zoekresultaten binnen wilt dringen voor een competitief zoekwoord.
Zo makkelijk als we het hierboven voorspiegelen, is het natuurlijk niet. In de praktijk leidt het aanleggen van zoveel mogelijk backlinks zelden tot het gewenste resultaat. Het kan zelfs averechts werken, omdat Google de plotselinge groei van het linkprofiel interpreteert als een poging tot manipulatie.
Het is daarom belangrijk om bij linkbuilden uitermate voorzichtig te werk te gaan. Meer nog dan het aantal backlinks, is het tegenwoordig vooral de kwaliteit ervan die bepalend is voor de resultaten.
Maar hoe bepaalt de zoekmachine deze kwaliteit? Het algoritme beoordeelt een linkprofiel op tal van factoren. Dit zijn verreweg de belangrijkste:
Op de ene website is het aanleggen van een backlink gemakkelijker dan op de andere. Zo is het niet moeilijk een backlink toe te voegen aan een gratis linkdirectory, maar probeer er maar eens een op een gerenommeerde nieuwswebsite te krijgen. Dat gaat bijna niet, tenzij jouw website duidelijk inhoudelijke meerwaarde biedt waardoor je de link met je content verdient.
En daar zit de crux als het gaat om linkbuilding in 2018: Google kijkt naar kwaliteit in plaats van kwantiteit. Uitermate belangrijk is de zogenaamde autoriteit van een website die naar jouw site linkt. Hoe hoger aangeschreven een website staat, hoe meer kracht een backlink vanaf die site heeft.
In de praktijk blijkt het zeer lastig backlinks te vergaren op sterk autoritatieve websites. Het geheim schuilt in het vinden van een partij die toegang heeft tot dit soort sites én die hier links naar jouw website op wil plaatsen. Kortom: een partij die jou volledig ontzorgt op het gebied van linkbuilding.
Heb jij je linkprofiel weten uit te breiden met backlinks vanaf meerdere sites met een uitstekende reputatie? Dan ben je er nog niet, want het thema van deze websites moet het liefst raakvlakken vertonen met dat van jouw site.
Stel dat jouw bootreparatiebedrijf een inkomende link heeft vanaf de site van een groenteboer. Dit wekt bij Google achterdocht. Wie zegt dat het niet je buurman is die jouw website een sterke backlink gunt?
De zoekmachine wil dan ook iets anders zien, namelijk dat een link bezoekers van de ene site wijst op relevante informatie op de andere site. In de praktijk betekent dit dat jouw backlinks relevant moeten zijn. Bestaat het merendeel van je linkprofiel uit irrelevante links, dan gaan bij Google de alarmbellen rinkelen en bereik je niet het gewenste resultaat.
In de praktijk zijn er honderden factoren die een rol spelen bij linkbuilding, maar autoriteit en relevantie behoren zonder twijfel tot de zwaarstwegende.
De steeds strengere eisen die Google stelt aan backlinks maken linkbuilden een zeer complex en intensief karwei. Wij raden je daarom aan om je vingers hier niet zelf aan te branden, maar om advies in te winnen bij een ervaren specialist in de materie.
Liefst is dit een linkbuilding bureau dat niet alleen aansprekende resultaten kan overleggen, maar dat zich tegelijkertijd bedient van strategieën gericht op de lange termijn. Bureaus die in korte tijd gouden bergen beloven, zijn er immers al genoeg.
Als we je één tip mogen meegeven voordat je gaat linkbuilden, is het om geduld te hebben. Linkbuilden is een methode van de lange adem, maar daar staat gelukkig ook iets tegenover. De resultaten zijn namelijk onvergelijkbaar goed. En dat brengt die felbegeerde nummer 1-positie in Google dichterbij dan je misschien denkt.
[Header afbeelding © Coloures-Pic – Adobe Stock]