In Nederland heeft op het moment pas zo’n 5% van alle consumenten een virtual reality bril in huis. En verreweg de meeste van deze brillen werken met een afzonderlijke smartphone als scherm.
Virtual Reality staat op het punt om echt door te breken en de komende jaren een vaste plek te veroveren in de Nederlandse huiskamer. Zo blijkt uit onderzoek van Multiscope.
Ruim 650.000 Nederlanders hebben een VR-bril. Samsung lijkt vooralsnog de onbetwiste marktleider te zijn met een marktaandeel van 51%. VR BOX (11%), Sony (6%), Trust (4%) en Ritech (2%) volgen op ruime afstand van Samsung. En dan ontbreken nog: Oculus Rift, HTC Vive, ASUS Windows Mixed Reality Headset, Google en nog vele anderen.
Voor dit jaar is de verwachting dat zo’n 4% van de consumenten een VR-gaat kopen. Het aantal VR-brillen in Nederland passeert daarmee de grens van 1 miljoen. Het zijn met name de 18 tot 35-jarige mannen die graag een VR-bril willen kopen.
Er is nog nauwelijks aanbod van sport, tv-programma’s, films en series in virtual reality. Toch hebben bijna één miljoen Nederlanders, die nu nog geen VR-bril hebben, interesse om hun favoriete sport, tv-programma’s, films en series thuis in virtual reality te kijken. De ontwikkeling van dit soort nieuwe toepassingen en een verbreding van het content aanbod zal er uiteraard voor gaan zorgen dat het aantal VR-brillen in Nederland toe zal gaan nemen.
Vorig jaar was Feyenoord – PSV al in VR te zien. Eurosport heeft al een eigen VR-app. In de porno-industrie is VR al doorgebroken. Steed meer steden zijn in VR te bezoeken. En zwemmen met haaien of Skydiven boven Dubai, het is allemaal al mogelijk in VR. Dus waar wacht je nog op, halen die VR-bril.
[Afbeelding © Rob – Adobe Stock]