Uber mag dan wel verbannen zijn in een behoorlijk aantal Europese steden, het taxibedrijf gooit de handdoek niet in de ring. Uber richt zich nu ook op de elektrische fietsen-branche. Met JUMP wil het bedrijf inspelen op de toegenomen ophef over Uber en Uber(pop), waar particulieren taxi kunnen spelen met hun eigen auto.
Het idee voor gedeelde fietsen is ontstaan in China. Het is nu aan het overwaaien naar Noord-Amerika en Europa. Berlijn is als eerste aan de beurt. De verkeersopstoppingen, luchtvervuiling en de toegang tot schonere vervoersmiddelen zijn allemaal redenen voor de elektrische deelfietsen. De fietsen hebben geen oplaadstation nodig. De JUMP-fietsen hebben kunnen met een speciaal slot worden bevestigd aan fietsenrekken. Met de komst van de deelservice van elektrische fietsen, wil Uber zijn diensten uitbreiden. Via de Uber-app kunnen mensen kiezen welk vervoersmiddel zij op dat moment nodig hebben. De elektrische fietsen zijn vooral in grotere steden een uitkomst. In augustus wil Uber de elektrische fietsen lanceren in Berlijn. Na verloop van tijd zijn andere Europese steden aan de beurt.
Een issue is dat er in Berlijn ook andere concurrenten zijn die deelfietsen aanbieden. Mobike and Ofo en Limebike zorgen in Berlijn al voor een een aanzienlijke hoeveelheid gekleurde fietsen in de straten. Autoriteiten proberen de vele leenfietsen te beperken, want ze worden vaak gedropt in parken of ze zorgen voor opstoppingen. Met de komst van JUMP elektrische fietsen kan dit overzichtelijker worden. En last but not least, fietsen is natuurlijk gezond.
[Afbeelding © Uber]